Een auto met drie wielen blijft een zeldzaamheid, behalve als je in de productiehallen van Morgan gaat kijken. Daar rollen er intussen al 113 jaar lang driewielers van de band, al kwam daar eind vorig jaar wel even verandering in. Toen zwaaide Morgan zijn ‘3 Wheeler’ uit met een speciale editie, de P101, omdat het model genekt werd door de emissienormen. Nu zit de driewieler in een milieubewuster jasje, en draagt hij ook een nieuwe naam.
Heilige drievuldigheid
De Morgan gaat voortaan namelijk niet meer als ‘3 Wheeler’ maar wel als ‘Super 3’ door het leven, want die naam verwijst tegenwoordig naar meer dan enkel het aantal wielen. Zo heeft het oude 2.0-liter V2-motorfietsblok plaats moeten ruimen voor een 1.5 liter grote, atmosferische EcoBoost-driecilinder, die we met een turbo erop gemonteerd al kenden uit de Ford Focus ST. Zonder drukvoeding produceert deze motor 118 pk en 150 Nm koppel, waarmee de amper 635 kilogram lichte Super 3 naar de 100 km/u sprint in 7 seconden. Schakelen gebeurt trouwens ook via een gekend competente bak, want de ontleent de Morgan aan de Mazda MX-5.
Straaljager met monocoque
Hoewel het meest herkenbare uiterlijke kenmerk van de auto – zijn drie wielen – behouden blijft, kreeg ook de carrosserie van de nieuwe driewieler een upgrade. Zo moet het ontwerp tegenwoordig niet meer doen denken aan propellervliegtuigen uit de jaren ’30. In de plaats daarvan mikten de designers op de Jet Age van de jaren ’50, wanneer straalvliegtuigen domineerden met hun scherpe lijnen. Dat merk je niet alleen aan de vloeiender vormgegeven carrosserie, maar ook aan de ruitjes uit gebogen plexiglas en de digitale tellers en aluminiumaccenten in het interieur. Ook de structuur van de auto is trouwens geschikt voor een nieuw tijdperk, want voor het eerst maakt Morgan gebruik van een aluminium monocoque in plaats van een ouderwets ladderchassis.
Personaliseren maar!
Ook de optielijst van de Super 3 moet een stuk moderner ogen dan die van zijn voorganger. Deze driewieler moet – aldus de constructeur – namelijk de meest personaliseerbare Morgan ooit worden. Zo vind je binnenkort ruim 200 accessoires in de catalogus, van een eenvoudig navigatiesysteem of een smartphonehouder tot een aantal bagagerekjes. Wat je bij ons voor al dit lekkers moet neertellen is nog niet gekend, al wist Morgan wel een Britse prijs te verklappen. Zo moet men er aan de andere kant van het kanaal 41.995 pond, omgerekend 50.385 euro, voor over hebben.