Als de Audi A1 Citycarver je misschien niet meteen een belletje doet rinkelen: de crossoverversie van Audi’s kleinste kwam eind 2019 de rangen vervoegen. De Citycarver moest meer kopers richting de instap-Audi trekken met een succesvol recept: een verhoogde bodemvrijheid, wat stoerdere opsmuk en extra bescherming rond de wielkasten. Maar uiteindelijk wrong het schoentje van de naamsbekendheid.
Noem het geen Q1
Want de A1 Citycarver kreeg geen Quattro-vierwielaandrijving, en was dus geen A1 Allroad. Bovendien behield hij het design van de A1 en was hij dus niet visueel onderscheidend genoeg om Q1 genoemd te worden. En ten slotte heeft Audi nog steeds een Q2 in zijn rangen, wel degelijk een volledig ander model. Maar pakken deed de Citycarver-saus niet echt.
Link met Allroad
Dat moet nu anders zijn, want met quasi onmiddellijke ingang wordt de Audi A1 Citycarver omgedoopt in Audi A1 Allstreet. Opnieuw een naam die Ingolstadt nog nooit gebruikt heeft, maar wel een die een sterkere link moet leggen met de vierwielaangedreven Allroad-modellen. Op die manier hoopt Audi de crossover-A1 nog een kleine boost te geven, al liet Ingolstadt al wel verstaan dat de huidige A1-generatie in de toekomst geen rechtstreekse opvolger zal krijgen.