Met de regelmaat van de klok stelt analysebureau JATO Dynamics ranglijsten op van de best verkopende auto’s in Europa. Een vaste waarde in de top 3 is de Volkswagen Golf, die zo goed als altijd met het goud gaat lopen. Maar in juli was dat anders: dan viel de Golf terug naar de tweede plaats, met een daling van maar liefst 37 procent vergeleken met juli 2020.
Naweeën
Dat is opmerkelijk, temeer omdat Volkswagen eind 2019 de nieuwe generatie Golf voorreed, en nieuwe modelgeneraties traditiegetrouw de eerste jaren vlot verkopen. Meer nog: in 2020 lagen de productie en verkoop van auto’s bijna overal zo goed als stil, waardoor je zou verwachten dat de cijfers ten opzichte van vorig jaar flink gestegen zouden zijn.
Maar net als heel wat andere merken ondervindt Volkswagen nog last van de naweeën van de coronacrisis, en in het bijzonder het chipstekort bij de productie. Daarnaast vindt een deel van de zakelijke klanten van de Golf sinds vorig jaar zijn gading bij de elektrische ID.3, die vergelijkbaar is qua formaat, maar fiscaal een stuk interessanter is.
Niet geheel onverwacht
De auto die daar afgelopen maand het meest van geprofiteerd heeft, is de Dacia Sandero. Daar werden er in juli 6 procent meer van verkocht dan in juli vorig jaar. Dat lijkt onverwacht, maar de Sandero was dit jaar aan een nieuwe generatie toe, en scoort al jaren goed bij particuliere kopers. Zijn minder complexe architectuur zorgt er ten slotte voor dat de Roemeense Renault-dochter minder gevoelig is voor de beruchte chipsproblemen.
(Bron: JATO Dynamics)