Ruim een half jaar nadat Thomas Schäfer de fakkel van Volkswagen-CEO overnam van Herbert Diess, laat de Duitse topman in de toekomstkaarten kijken. In een gesprek met het Duitse Automobilwoche blikt Schäfer vooruit naar de toekomst van enkele populaire modellen met verbrandingsmotor, zoals de iconische Volkswagen Golf.
Elektrisch tegen 2033
Diens achtste generatie is volgend jaar aan zijn facelift toe, en moet er dan nog enkele jaren tegenaan kunnen. “Dan is hij gewapend tot het einde van het decennium”, zo zegt Schäfer. “Daarna moeten we zien hoe het segment zich ontwikkelt.” De VW-topman doelt op een opvolger, die niet anders kan dan elektrisch worden. Tegen 2033 wil Volkswagen immers alleen nog elektrische modellen verkopen.
“Het hele plaatje moet kloppen”
“Tenzij de markt tegen 2026 of 2027 helemaal anders evolueert dan verwacht, dan kunnen we gewoon een gloednieuwe generatie lanceren (met verbrandingsmotor, nvdr.). Maar ik verwacht niet dat dit het geval zal zijn.” De negende generatie Golf zal dus wellicht elektrisch worden, en nog steeds gewoon ‘Golf’ heten: “We gaan iconische namen zoals Golf, Tiguan en GTI niet zomaar in de vuilbak gooien”, stelt Schäfer gerust, “maar vooral bij de Golf moet het hele plaatje kloppen.”
Tanende populariteit
Jarenlang was de Volkswagen Golf de populairste auto in Europa. Die rol heeft hij de afgelopen jaren moeten doorgeven aan SUV’s. Ook in eigen stal: vorig jaar was de T-Roc in Europa de populairste Volkswagen, weliswaar nog steeds op de voet gevolgd door de Golf.
Bron: Automobilwoche