In 2020 kondigde het Japanse merk Mitsubishi aan dat het de Europese markt ging verlaten. Te weinig rendabel voor zo’n kleine speler, klonk het, temeer omdat er binnen de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi al twee andere kleppers van formaat in dezelfde vijver visten en de Europese uitstootnormen steeds strenger worden. Tegelijk hield het Japanse merk de Europese deur op een kier.
Zoek de verschillen
Nu is duidelijk waarom: Mitsubishi heeft namelijk de nieuwe generatie van de ASX voorgereden, die het vanaf maart 2023 op “specifieke Europese markten” wil verkopen. De Japanners kregen voor hun compacte crossover overduidelijk hulp van concerngenoot Renault, want het design aan binnen- en buitenkant is namelijk zowat identiek aan dat van de populaire Renault Captur. Op het radiatorrooster en de merklogo’s na natuurlijk.
Ook de techniek komt van de Fransen: zo krijgt deze nieuwe Mitsubishi ASX de 1,0 liter grote driecilinder en 1,3 liter grote viercilinder die bij de Renault Captur het benzinegamma uitmaken. Zelfs de E-Tech-modellen, de plug-inhybride en de full hybrid mag Mitsubishi overnemen. Veel extra productiekosten brengt dat alleszins niet met zich mee: deze nieuwe Mitsubishi ASX rolt broederlijk van de band naast de Captur in de Spaanse Renault-fabriek van Valladolid.