Laat het duidelijk zijn, in 2024 is het aanbod aan elektrische hothatches serieus gegroeid. De Abarth 500e, MG4 XPower, VW ID. GTX en Mini Cooper SE, om er maar enkelen op te noemen. Het Franse Alpine doet nu ook een duit in het zakje met de A290.
Renault 5… Sport?
De Alpine A290 kan je misschien wel kennen, want in de basis is dit de eveneens nieuwe Renault 5 E-Tech. Alpine is echter de sportafdeling van Renault, waardoor ze niet konden wachten om aan het werk te gaan. Het resultaat is bruut en een meer dan dikke knipoog naar de originele Renault 5 Turbo vanuit de jaren 80.
De A290 staat 6 cm breder op z’n pootjes, krijgt een X-vormig lichtsignatuur en twee vierkante ledlichten als knipoog naar de mistlichten op de klassieke rally-exemplaren. Er zijn dikkere zijschorten en een stevige diffuser achteraan. Het spoilertje achterop is evenwel bescheiden.
Binnenin profiteert de Alpine A290 van sportstoelen, een afgeplat sportstuurtje en de keuzehendel voor de versnelling werd ingewisseld voor 3 knopjes die zo in een straaljager thuis kunnen horen. Een draaihendel links aan het stuur kan je gebruiken om de vorm van recuperatie in te stellen als je van het stroompedaal gaat.
Tot 220 pk en 380 km range
Moest je het nog niet door hebben, deze Alpine A290 is volstrekt elektrisch. Daarbij is er plaats voor een elektromotor op de vooras. Die is 180 pk (300 Nm) sterk in de A290 of 220 pk (300 Nm) sterk in de A290 GT. Die laatste sprint in een hothatch-correcte 6,4 seconden naar de honderd.
Ondanks een accu van 52 kWh blijft het leeggewicht met 1.479 kilo binnen de perken. Volgens het merk moet je toch nog 380 kilometer ver geraken bij rustig gebruik. Hoe lang de accu mee gaat op circuit? Dat is andere koek natuurlijk. Snelladen kan de Alpine A290 alvast aan 100 kW DC.