Toen Audi de eerste generatie Q5 in 2008 lanceerde had het bijna overnacht een succesnummer beet. Hij kwam op een perfecte timing, waarbij klanten enerzijds de SUV-smaak te pakken kregen en anderzijds een premium beleving wilden. Generatie drie bouwt vanaf 2024 verder op die fundamenten.
Sinister
Visueel slaat de Q5 alvast de brug tussen de recent gelanceerde A5 Berline en Avant en anderzijds de elektrische Q6 e-tron van het merk met de vier ringen. Het algemene koetswerk is vloeiend, maar de details zijn scherp en sportief. Merk de sinistere blik op, de gapende muil én - terug van weggeweest - de échte einddempers achteraan. De Q5 verbergt zijn kloppend hart van verbrandingsmotoren niet, hij viert ze!
Het interieur is dan weer het summum van wat Audi op dit moment heeft te bieden. Of met wat minder franjes omschreven: een kopie van dat van de A5 en Q6. Met subtiel andere details, maar het gros van de bouwstenen staat er. Denk dan aan de drie schermen op het dashboard (waarvan het derde meest rechtse optioneel is), de rechte zakelijke lijnen en de formidabele stoelen. De koffer is minimaal 465 liter groot, als je voor de plug-inmotor gaat.
Ook als SQ5
Want jawel, hoewel de Q5 niet pretendeert elektrisch te zijn - die eer laat hij aan de Q6 e-tron over -, komt hij wel met een vorm van elektrificatie. Die Q5 plug-in zal Audi evenwel pas in een later stadium presenteren. Waardoor nu de spotlight wordt gezet op een rist milde hybridemotoren met uiteenlopende vermogens.
Het nagelnieuwe PPC (Premium Platform Combustion) herbert namelijk met plezier voorin een 204 pk sterke 2-liter turbodiesel (TDI), een eveneens 204 pk sterke 2-liter viercilinder turbobenzine (TFSI) of een meer bronstige 367 pk sterke 3-liter V6 turbobenzine (TFSI). Die laatste vindt zijn weg naar de SQ5. Dit najaar kan je al de Q5 van je dromen bestellen, begin 2025 zal Audi starten met de leveringen.