Even om de verwarring de wereld uit te helpen: Ja, de volstrekt elektrische e-tron gaat tegenwoordig door het leven als Q8 e-tron, maar Audi had ook al een Q8 met verbrandingsmotoren in het gamma staan. Die krijgt nu een halfweg zijn carrière een facelift.
Focus op de lichten
Dankzij die facelift kruipt de Q8 wat dichter richting zijn broertje met elektromotoren. Je moet zelfs al goed kijken om de verschillen op te merken. Zo is de grille op deze Q8 wat meer in de verf gezet en zijn de koplampen net wat anders. Die koplampen krijgen trouwens een interessante update. Want net zoals bij de Q4 e-tron en RS 3 kan je tegenwoordig zelf kiezen welk lichtsignatuur die de wereld in stralen. De luchtsleuven rondom de grille? Die groeien ten slotte ook wat.
Kijken we verder richting de flank, dan vallen misschien de nieuwe lakkleuren (Sakhir Gold, Ascari Blue en Chili Red) en vijf nieuwe velgendesigns op (van 21 tot 23 duim). Achteraan springen dan weer de digitale oledachterlichten in het oog, die over verschillende coming home- en leaving home-sequenties beschikken.
Later plug-in
Ook binnenin zijn de updates eerder bescheiden. Zo maakt Audi gewag van contrasterende stiksels op de stoelen vanaf de basisuitrusting en nieuwe decoratieve inzetstukken. In het infotainment valt er dan voortaan weer Spotify en Amazon Music te rapen.
Onder de kap blijft alles ten slotte bij het oude. Met een ruim assortiment aan diesel-, benzine- en plug-inmotoren. Ook sportieve modellen SQ8 en RS Q8 zijn terug van de partij. Maar net zoals de plug-inuitvoeringen zullen die pas in een later stadium geïntroduceerd worden.