Een nieuwe maand, een nieuwe iconische motor die uit roulatie gaat. Nog niet zo lang geleden verloren we nog de 5-liter V8 met Supercharger van Jaguar, nu volgt Bentley met zijn W12. Met de introductie van de nieuwe Flying Spur is het officieel over-en-out voor de W12. Of je daar als klant echt rouwig om moet zijn?
Wat. een. vermogen
Wat de nieuwe Bentley Flying Spur mist in cilinders, maakt hij ruimschoots goed in power. Imposanter nog, deze Bentley deelt voortaan zijn topmotor met een Porsche Panamera Turbo S E Hybrid en Lamborghini Urus SE. Er zijn slechtere genoten om de kamer mee te delen.
In bare cijfers komt er op neer dat de nieuwe Flying Spur een 4-liter V8 onder de kap krijgt met twee turbo’s en een elektrische aandrijflijn. Daardoor beschikt deze luxesedan over 782 pk en 1.000 Nm koppel dat naar de vier wielen gaat. Kenners weten dat deze Flying Spur plug-in daardoor zo meer even 147 pk sterker is dan het uitgaande model met W12. De sprint naar honderd vanuit stilstand laat dan ook geen twijfel bestaan: 3,5 seconden.
Olifant in kamer
We moeten echter ook de olifant in de kamer adresseren. Want ja, deze nieuwe Bentley Flying Spur ziet er niet echt “nieuw” uit. Gaan we in detail kijken, dan is er een nieuwe grille, bumper achteraan en diffuser en zijn er opgefriste velgendesigns. De globale lijnen (tot en met het lichtsignatuur) blijven echter identiek aan zijn voorganger bij deze 4e generatie Flying Spur.
Idem voor het interieur waar er ook op detailniveau werd gewerkt. Er is een nieuw motiefje voor de lederen stoelen, deurpanelen en bekleding van de B-stijl en aangepaste “welness-stoelen” met een autoklimaatfunctie voor alle vier de inzittenden. Dankzij nieuwe adaptieve dempers (die de Flying Spur van Porsche leent) moet dit de meest comfortabele sedan van Bentley ooit zijn die met een druk op de knop klaar is voor het circuit. Niet dat we ons kunnen inbeelden dat er ooit één eigenaar van een Flying Spur het circuit op geweest is met zijn luxesloep…