BMW’s sportieve M-afdeling bestaat dit jaar 50 jaar, en dat hebben we geweten. Zo kregen we niet alleen de nagelnieuwe M2 te zien, maar ook speciale feestedities van de M3 en M4 en zelfs de XM, het eerste unieke M-model sinds de M1 uit 1978 en de allereerste plug-inhybride M. Maar de kers op de verjaardagstaart volgt nu: BMW ging terug naar het prille begin in 1972, toen het samen met Alpina aan de 3.0 CSL werkte, de lichtgewicht raceversie van de toenmalige E9, en op die manier de kiem plantte voor een eigen M-afdeling.
Knipogen naar het origineel
De Duitsers pakken voor hun jubileum dus uit met een nieuwe BMW 3.0 CSL, een exclusief model op basis van de huidige M4 dat naar eigen zeggen “het beste van vijf decennia race-ervaring" wil samenvatten. Daar komt heel wat extra werk bij kijken, zo blijkt: voor elk van de vijftig genummerde exemplaren die de Duitsers van deze 3.0 CSL willen uitbrengen ligt de productietijd flink hoger dan voor een gewoon M-model. Maar het resultaat mag er wezen: de luchtgeleiding, wielkasten, koffervleugel en andere elementen van deze 3.0 CSL knipogen uitgebreid naar het origineel.
Nog meer knipogen naar vroeger? De grote, rechtopstaande grille, die het forse radiatorrooster van de M4 combineert met het brede van de M2. De witte koetswerkkleur met de driekleurige M-striping, die bijzonder zorgvuldig wordt aangebracht. En de BMW-logo's op de C-stijlen, vlak achter de iconische hofmeisterknik. Deze nieuwe 3.0 CSL maakt ook maximaal gebruik van koolstofvezel en plastic dat met koolstofvezel werd versterkt (CFRP), en andere lichte materialen zoals titanium. Om de kilo’s van de Coupé Sport Leichtbau te beperken natuurlijk, al zegt BMW er niet bij hoeveel kilogram deze 3.0 CSL op de weegschaal zet.
Met manuele bak
Wel vertellen de Duitsers dat ze de krachtigste zescilinder-in-lijn ooit in een straatlegale M-auto hebben ontwikkeld. Dat betekent dat het vermogen hoger uitkomt dan in de huidige, 510 pk sterke BMW M3 en M4. De 3,0 liter grote zes-in-lijn met twee turbo’s is in dit geval goed voor 560 pk en 550 Nm. Dat koppel ligt misschien lager dan verwacht, maar dat valt perfect logisch te verklaren: deze BMW 3.0 CSL drijft de achterwielen aan via een manuele zesbak. Perfect op maat van de (welgestelde) puristen dus.