We schreven het recent nog: er beweegt wat bij de premiummerken in het E-segment. Zowat een maand nadat in Stuttgart Mercedes zijn nieuwste generatie E-Klasse voorreed, haalt BMW in München nu het doek van zijn nieuwste generatie 5 Reeks. De fleetsector mag zich dus opmaken voor een flinke dosis keuzestress.
Al zal de keuze wellicht in het voordeel van de 5 Reeks neigen, want die debuteert tegelijk ook in zijn elektrische variant – bij Mercedes moet je daarvoor uiteraard bij de EQE zijn. Daarmee doet BMW nog eens over wat het vorig jaar ook al met de grotere 7 Reeks deed. Een auto waar deze nieuwe 5 Reeks wel wat visuele elementen mee deelt.
Kleine 7 Reeks
Al mocht het hier gelukkig een fractie discreter: het radiatorrooster – gesloten op de elektrische i5 – is bijvoorbeeld niet zo bombastisch, al kan het optioneel wel verlicht worden. De 5 Reeks behoudt ook in profiel zijn sportieve proporties, terwijl hij de verzonken deurgrepen en de moderne Hofmeisterknik van de grotere 7 Reeks overneemt.
Dat is niet alles, want deze nieuwe 5 Reeks neemt daarnaast zowaar bijna de lengte van de vorige 7 Reeks over. Hij werd maar liefst 10 centimeter langer, tot 5,06 meter in totaal. De breedte nam met 3 centimeter toe, de hoogte eveneens. De wielbasis is nu 2 centimeter langer, tot 2.995 millimeter in totaal.
Diervriendelijk interieur
Binnenin volgt de nieuwe 5 Reeks de huidige BMW-stijlgids. Je krijgt dus het Curved Display, de gebogen combinatie van 12,3 duim groot instrumentendisplay en 14,9 duim groot infotainmentscherm. Dat bevat nu ook de bediening voor de klimaatregeling, waardoor de boordplank een minimalistische look krijgt.
Net als in de 7 Reeks krijgt de 5 Reeks optioneel de BMW Interaction Bar, de discrete lichtstrook die zorgt voor sfeerverlichting en visuele feedback. Voor de rest zijn sportzetels standaard en is het interieur standaard met diervriendelijke materialen bekleed. Voor comfortzetels of lederen bekleding moet je dus in de optielijst zijn.
Nog geen PHEV’s
De elektrische BMW i5 debuteert in twee versies: als eDrive40 (met elektromotor op de achteras van 340 pk) en als M60 xDrive (met elektromotor op de voor- en achteras van 601 pk). Beide versies zijn gekoppeld aan een batterij met nettocapaciteit van 81,2 kWh. De basisversie moet daardoor 497 tot 582 kilometer ver geraken, de M Performance-versie 455 tot 516 kilometer.
Daarnaast zijn er ook benzine –en dieselvier- en zescilinders, die standaard milde hybride ondersteuning krijgen. Wij krijgen voorlopig de 520i (2.0-viercilinder van 208 pk), de 520d (2.0-viercilinder van 197 pk) en de 520d xDrive. Op plug-inhybrides is het nog wachten tot in de lente.