Ze zijn een paar maanden te laat om nog volop te profiteren van het fiscale gunstregime, maar BMW zet nu ook de plug-inhybride versies van zijn nieuwe 5 Reeks in de catalogus. Wie nog niet klaar is voor de volledig elektrische BMW i5 maar wel al deels elektrisch wil rijden, weet dus waar naartoe: de 530e en de 550e xDrive. Jawel, BMW introduceert zijn stekkerhybrides meteen in twee varianten.
Tot 103 kilometer elektrisch
De BMW 530e combineert een 2.0-viercilinder turbobenzine met een 135 kW (184 pk) sterke elektromotor, die in de achttrapsautomaat is ingewerkt. Het systeemvermogen bedraagt 299 pk, het koppel 450 Nm. De nettocapaciteit van de batterij bedraagt nu 19,4 kWh, waardoor deze 530e een elektrisch rijbereik voorrijdt van 93 tot 103 kilometer (WLTP). De CO2-uitstoot bedraagt 13 tot 17 g/km (WLTP). De sprint naar 100 km/u duurt 6,3 seconden, de topsnelheid bedraagt 230 km/u.
Trapje hoger
Een trapje hoger in de catalogus staat dus de 550e xDrive, die de oude 545e vervangt en een 3.0-zescilinder-in-lijn combineert met een elektromotor van 145 kW (197 pk). Zijn systeemvermogen en koppel komen uit op 489 pk en 700 Nm. Deze 550e xDrive gebruikt dezelfde batterij van 19,4 kWh en haalt daarmee een elektrisch rijbereik van 83 tot 90 kilometer. Nog cijfers? Een CO2-uitstoot van 19 tot 23 g/km, een sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Prijzen
De plug-inhybride BMW 530e en 550e xDrive zijn vanaf nu te bestellen. Voor de 530e betaal je 69.450 euro, de 550e xDrive krijgt een prijskaartje mee van 85.650 euro.