Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: BMW i7 M70 xDrive, de snelste elektrische BMW (2023)

Mag het wat meer zijn? BMW’s M Performance-afdeling heeft zich over de elektrische i7 gebogen. Het resultaat is deze i7 M70 xDrive, de snelste elektrische BMW ooit.

Met de nieuwe 7 Reeks sloeg BMW twee vliegen in één klap: de Duitsers introduceerden hun luxelimousine als klassieke versie en als elektrisch vlaggenschip, de i7. Die elektrische 7 Reeks krijgt nu ook zijn eigen M Performance-versie, de M70 xDrive. Dat wordt naar eigen zeggen meteen ook de snelste elektrische BMW die München ooit gebouwd heeft.

BMW i7 M70 xDrive (2023) static, front view

Launch control

Daar slaagt BMW’s M Performance-afdeling vooral in door de elektromotor op de achteras flink onder handen te nemen. Die ziet zijn vermogen toenemen tot 360 kW (489 pk), terwijl het exemplaar op de vooras goed is voor 190 kW (258 pk). Het systeemvermogen komt daardoor uit op een impressionante 660 pk, terwijl het maximumkoppel 1.015 Nm bedraagt. Gebruik je de launch control of de boostfunctie, dan neemt het koppel zelfs toe tot 1.100 Nm. De BMW i7 M70 xDrive tikt daardoor 100 km/u aan in 3,7 seconden en stoomt door tot een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

BMW i7 M70 xDrive (2023) dynamic, rear view

Max Range

De batterij blijft ongewijzigd en behoudt zijn nettocapaciteit van 101,7 kWh. Het rijbereik moet in ideale omstandigheden 488 tot 560 kilometer bedragen. Heb je dat opgesoupeerd, dan kun je met de standaard driefasige boordlader aan 22 kW laden, en met de snellader aan 195 kW. Op die manier zou je op zo’n tien minuten tijd 170 kilometer aan rijbereik moeten kunnen bijladen. Vrees je niet aan een laadpunt te geraken, dan kun je de ‘Max Range’-modus activeren, die het vermogen en de topsnelheid begrenst en energievreters zoals de klimaatregeling uitschakelt. De feature wordt ook op de andere i7-versies geïntroduceerd, zegt BMW.

BMW i7 M70 xDrive (2023) interior

Tweebenige spiegels

De Duitsers geven tot slot nog mee dat de M-afdeling zijn zeg heeft gehad in de afstelling van de vierwielaandrijving, het stuur, de dempers en de rijhulpmiddelen, waardoor deze M70 xDrive sportiever moet sturen als je het tempo de hoogte indrijft. Een iets stijvere koets, vierwielsturing en actieve antirolstangen maken het geheel ook stabieler en dynamischer in de bochten. Als de M-logo's aan de buitenkant het al niet weggeven, moet je deze i7 M70 xDrive vooral herkennen aan zijn iets ander bumperwerk en zijn tweebenige achteruitkijkspiegels.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer