Met de huidige X1 wedt BMW op alle paarden tegelijk: de instap-SUV krijgt klassieke benzine- en dieselmotoren onder de kap, maar ook versies met stekker. Zoals een plug-inhybride en een elektrische iX1. Die laatste ziet zijn aanbod nu uitgebreid met een nieuwe basisversie, waardoor de instapprijs een stukje lager komt te liggen en er nog meer potentiële leaseklanten hun oren zullen spitsen.
Minder krachtige motor
De nieuwe versie, de eDrive20, gebruikt dezelfde batterij met nettocapaciteit van 64,78 kWh als de bestaande eDrive30, maar koppelt die aan een minder krachtige elektromotor. Die zit op de vooras en is goed voor 150 kW (204 pk) en 250 Nm. Op die manier sprint de nieuwe basisversie van de iX1 naar 100 km/u in 8,6 seconden en gaat hij door tot een begrensde topsnelheid van 170 km/u.
Tot 475 kilometer op volle lading
Met een volle batterijlading hoopt de eDrive20 maximaal 475 kilometer ver te geraken, afhankelijk van de uitvoering. Daarmee doet hij ruim 40 kilometer beter dan de krachtigere eDrive30. Opladen kan standaard aan 11 kW, en dat laadvermogen kun je optioneel verdubbelen tot 22 kW. Snelladen kan aan 130 kW, waardoor je de batterij van 10 tot 80 procent kunt bijladen in 29 minuten.
Prijs
Een officiële startprijs heeft deze nieuwe BMW iX1 eDrive20 in ons land nog niet gekregen, maar BMW zegt alvast richting 47.900 euro te denken. Daarmee duikt de eDrive20 voorlopig zo’n 10.000 euro onder de vraagprijs van de eDrive30. Reken maar dat je boekhouder je dus een subtiel duwtje richting nieuwe versie zal geven...