Met de M240i gaf BMW ons al een opwarmertje, maar met deze nieuwe M2 is het tijd voor het echte werk. En net als bij zijn voorganger en de illustere 1M Coupé die daaraan voorafging, belooft het resultaat goed te zijn.
M3-roots
Niet in het minst om wat er onder de motorkap zit natuurlijk. Zullen we meteen overgaan tot de essentie? De 3.0-zescilinder-in-lijn met twee turbo’s deelt zijn basis niet met het blok uit de M240i, maar wel met dat van de grotere en krachtigere M3 en M4. Het is dus geen verrassing dat de nieuwe M2 er een flinke schep vermogen bovenop doet vergeleken met zijn voorganger: met 460 pk doet die er maar liefst 90 paarden bij. Het maximumkoppel ligt op 550 Nm.
De hele stoeterij gaat standaard via een M Steptronic-achttrapsautomaat naar de achterwielen, maar BMW heeft ook aan de puristen gedacht: een manuele zesbak met automatische tussengasfunctie is optioneel. Op die manier sprint de nieuwe BMW M2 van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden, de automaat knijpt daar twee tienden af. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan zoals gewoonlijk met het optionele M Driver’s Package worden verhoogd tot 285 km/u.
Spelplezier
Om je het plezier van de korte wielbasis en de bijna ideale 50/50-gewichtsverdeling te kunnen laten benutten, installeren de Beiers een sperdifferentieel op de achteras en tractiecontrole die je in tien verschillende standen kunt instellen. Net als de adaptieve, elektronisch gestuurde dempers, het DSC met M Dynamic Mode en de Compound-remmen met twee standen voor het gevoel in het rempedaal zijn dat trucjes die we al van de M3 en M4 kennen. De velgen van 19 duim vooraan en 20 duim achteraan zijn standaard wel een maatje groter dan in de M3 en M4.
Visueel zet deze nieuwe M2 het onderscheid met de M240i duidelijk in de verf. Letterlijk, met nieuwe kleuren als Zandvoort Blue en Toronto Red, maar ook door zijn niervormige radiatorrooster niet van een rand te voorzien, de luchtsleuven in de voor- en achterbumper duidelijker en hoekiger uit te snijden, en achteraan te kiezen voor twee keer twee ronde uitlaten in plaats van trapeziumvormige exemplaren.
Prijzen
Binnenin kiest de M2 resoluut voor het Curved Display van de nieuwste BMW-modellen, de combinatie van een 12,3 duim grote digitale instrumentencluster en 14,9 duim grote infotainmentscherm die lichtjes naar de chauffeur gebogen staat. Sportzetels zijn standaard, de carbon kuipzetels die je ook van de M3 en M4 kent staan in de optielijst, bijvoorbeeld als onderdeel van het M Race Track Package.
Deze nieuwe BMW M2 Coupé wordt in april 2023 gelanceerd, maar krijgt al een prijskaartje mee. De catalogusprijs in ons land bedraagt 74.950 euro.