Exact twee jaar geleden lanceerde BMW de knotsgekke M4 CSL, het nec puls ultra in het M4-gamma. Eén klein probleempje echter, want de Duitsers zouden maar 1.000 exemplaren van deze krachtpatser produceren. Wat ze er destijds niet bij vertelden… was dat er ook nog een M4 CS op het menu stond.
Amper trager dan rasechte CSL
Zie deze M4 CS dan ook als de M4 CSL voor geïnteresseerden die naast het net visten. Want op papier zijn de verschillen amper zichtbaar. Nu ja. De M4 CS krijgt dezelfde 550 pk en 650 Nm sterke 3-liter zes-in-lijn onder de kap, maar stuurt dat vermogen wel naar de vier wielen in plaats van naar de achterwielen via een automaat met 8 versnellingen.
Hoewel hij daardoor niet zo “Leicht” is als de M4 CSL, blijft dez M4 CS met 1.760 kg nog binnen de perken. Dat merk je ook aan zijn rondje Nürburgring. Met een tijd van 7 minuten, 21 seconden en 989 duizendsten is deze M4 CS amper 1.5 seconde trager dan de extreem gelimiteerde M4 CSL.
Gele ogen
Niet dat er geen aandacht was voor lichtere materialen. Het dak, de spiegelkappen, motorkap, splitter, spoiler, diffuser en luchtinlaten zijn compleet vervaardigd uit CFRP. Visueel herken je de M4 CS dan weer aan de rode accenten, die eigenaardige aders in de grille en de gele dagrijverlichting.
Stap je binnen, dan ploft je bips meteen in M-kuipstoelen en zie je een interieur dat bezaaid is met CFRP-accenten. Ook onderhuids wordt deze M4 CS - uiteraard - onder handen genomen. Gek genoeg zijn koolstof keramische remmen een optie. Ach, kwestie van M4 CSL-eigenaars toch nog nét wat beter te laten voelen dan de rest van de M-fanclub.