Het is een combo die iedere autofan doet dromen; het ///M-logo en het woord Touring. Na de M3 Touring volgt nu de M5 Touring. Grootser… in alle opzichten.
Mix van comfort en sportiviteit
Het design is alvast geen verrassing. Neem een M5 Berline en een 5 Reeks Touring, gooi beide voertuigen in de mixer en je krijgt deze M5 Touring. De voortrein is breed, de heupen zo mogelijk nog breder. De snuit krijgt exuberante koelsleuven en achteraan tekenen de iconische vier einddempers present.
Het interieur is een mix van comfort en sportiviteit. Met enerzijds een kraaknette afwerking met imposante curved display en zwierige ledverlichting en anderzijds twee joekels van sportstoelen voorin en een ditto M-sportstuur. Rode accenten moeten duidelijk maken dat dit geen 520d is. Ook al neem je diens kofferruimte over. We hebben het dan over 500 liter koffervolume dat tot maximaal 1.630 liter kan stijgen. Genoeg plaats dus voor Fido, laat dat duidelijk zijn.
Wat een performance… wat een gewicht
Of Fido écht graag plaats neemt achterin is maar de vraag. Want de kans is groot dat de chauffeur zijn rechtervoet niet in bedwang kan houden. Niet gek, als je weet dat voorin een 4.4-liter V8 met twee turbo’s ligt die tegenwoordig elektrische ondersteuning krijgt. Resultaat? 727 pk, 1.000 Nm kopel en een top van 305 km/u… in een station.
Daar stopt de cijfer-overdaad niet, want ook de sprinttijd van 3,6 seconden is imposant, idem voor het leeggewicht van - slik - 2.475 kg. Dat komt natuurlijk door die complexe aandrijflijn die ook nog een accu van 18.6 kWh herbergt. Daarmee kan je trouwens 67 km elektrisch rijden en daardoor bedraagt de CO2-uitstoot van dit monster een bijna lachwekkende 46 g/km. De ultieme "M" deze M5 Touring?