Geen BMW X1 zonder plug-inhybride, zonder elektrische iX1 en... zonder M Performance-versie. Die laatste voegt München nu aan het rijtje toe: de X1 M35i xDrive mag zich de krachtigste versie met klassieke verbrandingsmotor noemen, dankzij een herwerkte 2.0-viercilinder turbobenzine van 300 pk (317 pk in de Verenigde Staten en enkele andere niet-Europese markten). Dat vermogen gaat samen met 400 Nm via een Steptronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten naar de vier wielen. De sprint naar 100 km/u? In 5,4 seconden. De topsnelheid? Begrensd op 250 km/u.
Aangepast chassis
En toch is deze X1 M35i xDrive niet de krachtigste X1 in het gamma. Die eer gaat naar de plug-inhybride xDrive30e, die 326 pk sterk is, terwijl ook de elektrische iX1 met zijn 313 pk meer vermogen naar de wielen stuurt. Maar het hele chassis van deze M35i werd wel sportiever afgesteld, met onder meer een mechanisch sperdifferentieel, een adaptieve M-sportophanging die de rijhoogte met 15 millimeter verlaagt, een aangepaste stuurinrichting en optioneel stevigere M Compound-remmen.
M Performance-primeurs
Visueel herken je deze BMW X1 M35i xDrive aan zijn voorbumper met grotere luchtinlaten, meer uitgesproken zijschorten, specifieke 19- of 20-duimsvelgen en zijn dakspoiler. Daarnaast zijn er enkele zaken die voor het eerst op een M Performance-model opduiken, zoals dubbele uitlaten aan weerszijden en het radiatorrooster met dubbele lamellen. Binnenin krijg je een bekleding in Sensatec en alcantara, blauwe stiksels en de nodige M-logo's, terwijl er M Sport-zetels met geïntegreerde hoofdsteun in de optielijst staan.