Na een carrière van zes jaar mag hij op pensioen. ‘Hij’, dat is de BMW X2, het minder praktische SUV-alternatief voor de BMW X1 dat eind 2017 aan de wereld werd voorgesteld. Maar omdat de X1 al even aan een nieuwe generatie toe is, wordt ook de X2 afgelost. En daarbij kiest BMW voor een heel ander design dan dat van de uitgaande generatie.
Sports Activity Coupé
Want deze nieuwe BMW X2 zoekt aansluiting bij zijn grotere broers de X4 en X6. Was het vorige model nog een soort hatchback op hoge poten, dan is deze nieuwkomer duidelijk een Sports Activity Coupé in de klassieke BMW-traditie. Deze tweede generatie X2 werd bijna 20 centimeter langer (tot 4,55 meter), 2 centimeter breder (tot 1,85 meter) en 6 centimeter hoger (tot 1,59 meter). Blikvangers zijn het forse radiatorrooster – dat optioneel kan worden verlicht – en de schuin aflopende fastbackachtige daklijn met kofferspoiler. Een M Sport-pakket overgiet alles nog eens met een sportief jasje.
Curved Display
Toegenomen buitenafmetingen betekenen toegenomen binnenmaten, zowel voor de passagiers als voor de koffer. Daar kun je nu 560 tot 1.470 liter in kwijt, en in het geval van de elektrische iX2 525 tot 1.400 liter. Verder beroept het interieur van deze nieuwe BMW X2 zich weinig verrassend op dat van de X1. Je krijgt dus uiteraard het Curved Display, de gebogen combinatie van instrumentenpaneel en infotainmentscherm, en een soort zwevende armsteun waarin heel wat bedieningsorganen vervat zitten. De rest van het dashboard straalt vooral minimalisme uit.
Elektrisch, benzine of diesel
Debuteren doet deze nieuwe BMW X2 in vier verschillende versies: als elektrische iX2, sportieve X2 M35i, en nog met één benzine- en dieselmotor. Later plannen de Beiers nog een tweede elektrische variant en een diesel. Op dit moment is de enige elektrische versie de iX2 xDrive30, met twee elektromotoren die in totaal 230 kW (313 pk) produceren. De batterij van 64,8 kWh moet een maximaal WLTP-rijbereik opleveren van 449 kilometer.
Nog geen PHEV
De tweede krachtigste versie is de X2 M35i, die 300 pk puurt uit zijn drukgevoede 2.0-viercilinder turbobenzine. Hij sprint naar 100 km/u in 5,4 seconden – twee tienden sneller dan de iX2 – en krijgt uiteraard een specifieke chassisafstelling. De andere benzinemotor is de X2 sDrive20i, met milde hybride 1.5-driecilinder van 170 pk. De dieselmotor is de sDrive18d, met 2.0-viercilinder van 150 pk. Alle verbrandingsmotoren zijn standaard gekoppeld aan een zevenbak met dubbele koppeling. Van plug-inhybrides in deze nieuwe BMW X2 is er op dit moment nog geen sprake.