Sinds zijn introductie in 2003 is de BMW X3 uitgegroeid tot een absolute bestseller. Niet gelogen, want ondertussen is dit dé best verkopende BMW ter wereld. Generatie vier heeft dus grote schoentjes in te vullen. Is zijn voetafdruk groot genoeg?
Neue Klasse light
Visueel steekt de X3 alvast van wal met de nieuwe designtaal van BMW. Het is te zeggen, de lijnen die op de Neue Klasse conceptwagens werden getoond zien we hier in zachtere vorm terug. Hoewel de grille wederom een maatje groter werd, werd de rest van de X3 een stuk zachter. Tierlantijntjes worden verbannen en enkel de M50 uitvoering krijgt nog visuele uitlaten. Met zijn lengte van 4,75 meter is hij exact 3,4 cm langer dan zijn voorganger. Verwaarloosbaar dus.
Binnenin neemt deze vierde generatie X3 een monsterstap. Want in het interieur vind je geen afkooksel van een bestaand product. Het is te zeggen: de curved display tekent uiteraard present, maar de rest van het dashboard (en deurpanelen) staat in het teken van opvallende led-lichtstroken. Kunst of kitsch… we houden het nog even in het midden.
iX3 is dood
Heeft de uitgaande X3 nog een elektrische afgeleide in de vorm van de iX3, dan zal dat hier niet meer het geval zijn. Daarvoor kijkt BMW naar een productieversie van de Concept Neue Klasse X. Daardoor vind je onder deze nieuwe generatie een roedel verbrandingsmotoren onder de kap. Die zijn niet elektrisch… maar wel geëlektrificeerd. Of in mensentaal: het zijn allemaal milde- of plug-in-hybrides.
Onderaan het gamma vinden we de X3 20 xDrive met een 208 pk sterke 2-liter viercilinder turbobenzine en vierwielaandrijving. Die krijgt gezelschap van de X3 20d xDrive die 197 pk uit zijn 2-liter viercilinder turbodiesel perst. Topversie van dienst is de X3 M50 xDrive die 398 pk puurt uit zijn 3-liter zes-in-lijn turbobenzine. Daardoor is een sprintje naar de honderd afgelegd in 4,6 seconden.
Net wat rationeler is de X3 30e xDrive plug-in. Die uitvoering combineert een 2-liter viercilinder turbobenzine met een elektromotor en is daardoor goed voor 299 pk. Dankzij de accu van 19,7 kWh is een elektrische range tot 90 kilometer mogelijk. Op termijn komt er ook nog een 3-liter zes-in-lijn diesel in het gamma en waarschijnlijk ook nog instapmotoren met achterwielaandrijving.