Eind vorig jaar haalde BMW het doek van de XM, een plug-inhybride SUV die er alleen als M-model komt. Daarmee vormt deze BMW XM het eerste zelfstandige M-product sinds de legendarische en beruchte BMW M1 uit 1978. Een SUV en geen sportwagen inderdaad, want het gros van de klanten voor deze XM zullen de Duitsers vooral vinden in de Verenigde Staten, China en het Midden-Oosten.
Extraverte levensstijl
Reken maar dat ook deze XM Label Red daar goed gaat scoren. De wat? De Label Red, een letterlijk rood gepeperde versie van de XM, voor “klanten met zin voor een extraverte levensstijl en een passie voor ultieme prestaties in een auto die voorbij de traditionele conventies reikt”. De Label Red haalt 95 pk en 200 Nm meer uit zijn plug-inhybride aandrijflijn dan de nochtans al niet bescheiden XM.
Vermogensboost
De 4,4 liter grote V8 in het vooronder is in deze Label Red goed voor 585 pk en 750 Nm. De elektromotor, die in de achttrapsautomaat is ingewerkt, is nog steeds goed voor 145 kW (197 pk) en 280 Nm maar kan het koppel boosten naar 450 Nm. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 748 pk en 1.000 Nm. De sprint naar 100 km/u legt deze 2,7 ton zware kolos af in amper 3,8 seconden. Daarna boendert hij door naar een begrensde topsnelheid van 250 km/u, al kan die met het optionele M Driver’s Package worden verhoogd naar 290 km/u.
Rode lippenstift
Visueel onderscheidt deze Label Red zich van de nochtans niet discrete BMW XM door zijn accenten in Torontorood. Die accentstrook loopt van de gordellijn door naar de ruitomlijsting, maar kan desgewenst ook in het zwart worden uitgevoerd. De modellogo’s en de inzetstukken in de 21-duimsvelgen blijven weliswaar opvallend rood. BMW M bouwt wel 500 stuks met een koetswerkkleur in Frozen Carbon Black, en met de accentstrook, het niervormige radiatorrooster en de diffusor achteraan in Torontorood. Opvallen verzekerd.