Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Citroën Ë-C3 wil elektrische prijsbreker zijn (2023)

De Citroën C3 is aan zijn vierde generatie toe. Die komt er eerst als betaalbare elektrische Ë-C3, maar krijgt nadien ook een benzineversie.

Vlaamse particuliere autokopers, spits jullie oren: Citroën haalt het doek van zijn nieuwe C3 en laat die meteen debuteren als elektrische Ë-C3. Met een hyperaantrekkelijk prijskaartje bovendien: de Fransen zetten hem bij ons in de markt vanaf 23.300 euro. Tel daarbij dus de recent aangekondigde EV-premie en deze vierde generatie kan wel eens bijzonder goed gaan scoren in het noorden van ons land.

Citroën Ë-C3 (2023) static, profile view

Nieuwe huisstijl

Wat je voor dat bedrag precies krijgt? Een nipt langere (4,02 meter), bredere (1,76 meter) maar vooral hogere (1,57 meter) auto dan zijn voorganger. Een die met een 3 centimeter hogere bodemvrijheid bovendien nog meer voor de crossoverstijl kiest dan de uitgaande generatie, en tegelijk de nieuwe Citroën-huisstijl introduceert. De C3 ruilt zijn speelse, ronde vormen dus in voor scherpere lijnen en verticale vlakken, en voor het nieuwe Citroën-logo.

Citroën Ë-C3 (2023) dynamic, rear view

C-Zen Lounge

Binnenin gaan deze nieuwe C3 en Ë-C3 volop voor minimalisme. Het horizontale dashboard houdt er dus een sobere stijl op na, en die stijl dopen de Fransen “C-Zen Lounge”. Daarmee gaat Citroën Stellantis-concerngenoot Peugeot achterna: de C3 krijgt een compact stuur met daarboven een compact digitaal instrumentenpaneel. Centraal staat dan weer het 10,25 duim grote infotainmentscherm. En Citroën zou natuurlijk Citroën niet zijn als het zijn “Advanced Comfort”-stoelen niet zou installeren. Het koffervolume is tot slot 310 liter groot.

Citroën Ë-C3 (2023) dashboard

Tot 320 kilometer

De nieuwe Citroën C3 staat op een al even nieuw platform van de Stellantis-groep, dat “Smart Car Platform” heet. In eerste instantie debuteert hij dus als elektrische Ë-C3, met lithium-ijzerfosfaatbatterij van 44 kWh en elektromotor van 83 kW (113 pk). Daardoor sprint hij in zo’n 11 seconden naar 100 km/u en gaat hij door tot een top van 135 km/u. De Fransen mikken op een WLTP-rijbereik van 320 kilometer. Snelladen moet mogelijk zijn aan 100 kW, waardoor je de batterij kunt bijladen van 20 tot 80 procent in 26 minuten. Net als de Jeep Avenger en de Fiat 600e volgt er dus ook nog een versie met benzinemotor.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche Carrera GT

20 jaar oude Porsche Carrera GT zet nieuw record op Nürburgring

Autonieuws
Honda-Prelude

Nieuwe Honda Prelude in 2026 naar Europa!

Autonieuws
Leeftijd-Auto

Onderzoek: Belg rijdt steeds langer met zijn auto (maar doet minder km’s)

Autonieuws
Ontdek meer