Hoewel Cupra zijn carrière begon als label van sportieve Seat-modellen en ook bij zijn debuut als zelfstandig merk nog sterk was aangewezen op moederhuis Seat, zijn de banden nu volledig doorgeknipt. Meer zelfs: Cupra mag vandaag volledig zijn eigen ding doen als automerk binnen de Volkswagen-groep, terwijl Seat gedegradeerd wordt tot ‘aanbieder van mobiliteitsoplossingen’.
Spaanse equivalent
Met deze Tavascan rijdt Cupra nu zijn derde model voor dat niet langer op een Seat is gebaseerd. Eerst was er de Formentor, dan volgde de Born, die op de Volkswagen ID.3 is gebaseerd, en deze Tavascan staat op dezelfde MEB-basis. Met zijn lengte van 4,64 meter is die weliswaar iets langer,waardoor je gerust mag zeggen dat dit het Spaanse equivalent van de Volkswagen ID.4 of de Skoda Enyaq is.
Gespierd lijnenspel
Of liever: de ID.5 en Enyaq Coupé, want met zijn coupé-SUV-looks vindt deze Tavascan niet alleen bij die modellen aansluiting, maar ook bij de Tavascan Concept uit 2019. Het resultaat is dus een SUV met aflopende daklijn en gespierd lijnenspel, dat die lijnen combineert met de typische Cupra-elementen zoals de driehoekige lichtblokken vooraan en de doorlopende ledstrook met centraal tribal-logo achteraan. De tribal vooraan is op deze Tavascan overigens verlicht. De coupé-SUV staat op velgen met maat 19 tot 21 duim.
Ruggengraat
Ook binnenin houdt de Tavascan vast aan het conceptmodel. Het dashboard oogt golvend en gewelfd, terwijl dé grote eyecatcher de centrale ‘ruggengraat’ is, de ranke, zwevende middenconsole met daarbovenop het 15 duim grote touchscreen voor het infotainmentsysteem. Sportzetels vooraan zijn standaard, terwijl Cupra later nog sportievere kuipjes gaat aanbieden. Het koffervolume is 540 liter groot.
Twee versies
Onderhuids is de Cupra Tavascan verkrijgbaar in één batterijgrootte en twee versies. De basisversie heet ‘Endurance’ en krijgt een elektromotor op de achterwielen van 210 kW (286 pk). Die wordt gekoppeld aan een batterij met nettocapaciteit van 77 kWh en moet een WLTP-rijbereik opleveren van 550 kilometer. De topversie ‘VZ’ voegt een elektromotor van 80 kW (109 pk) op de voorwielen toe en komt uit op een systeemvermogen van 250 kW (340 pk). Ook hij gebruikt de batterij van 77 kWh maar geeft een WLTP-rijbereik op van 520 kilometer.
De Cupra Tavascan gaat van de band rollen in China en wordt in 2024 in de showrooms verwacht.