De populairste Renault? Dat is misschien weleens de Dacia Duster. Want sinds de Fransen het Roemeense automerk in handen hebben, wisten ze het uit te bouwen tot een absolute grootmacht in budgetland. Met koning Duster voorop of beter: Koning Dacia Duster de derde.
Bigster achterna
Jawel, de immer populaire Duster gaat alweer aan zijn derde generatie. Eentje die de budget-allures nog wat verder van zich af wil schudden. Want waar generatie twee nog een brave evolutie was op de eerste Duster uit 2010, krijgt deze derde generatie een nagelnieuw design. Daarbij gaat hij in het kielsog van de eerder getoonde Bigster Concept.
Het resultaat is nog steeds herkenbaar als Duster, maar wel stukken hoekiger en ruiger. De led-koplampen stralen vertrouwen uit en de aan- en afrijhoeken van respectievelijk 31° vooraan en 36° achteraan graden zegenen de Duster met de nodige offroad-competenties. Binnenin trekt Dacia dan weer de kaart van digitalisatie. Met zelfs een digitale instrumencluster van 7-duim. The future is now!
Sub 20.000 euro?
Die digitale praal zal zijn weg niet vinden naar de Essential-uitvoering. De instapversie die hoogstwaarschijnlijk onder de 20.000 euro in de markt wordt gezet. Daarnaast heb je ook nog uitvoeringen Expression, Extreme en Journey.
Onder de motorkap voorziet Dacia de 1.6-liter viercilinder Hybrid140 van stalgenoot Jogger als topmotorisatie. Daaronder vinden we een 1.2-liter driecilinder van 130 pk met milde hybridekracht. Een 100 pk versie van die 1.2 komt er ook met LPG. Net zoals vanouds komt de Duster er met een manuele bak, automaat, voorwiel- of vierwielaandrijving. Voor elk wat wils dus!