Al sinds 2009 biedt Porsche met de Panamera een stukje 911 voor het gehele gezin. Halfweg de uitgaande generatie gebeurde er echter iets eigenaardigs. Want plots stond daar ook de 100% elektrische Taycan, een futuristische auto die gesmaakt werd door de zakelijke rijder. Waardoor de derde generatie Panamera misschien wel verdoemd is tot een leven in de schaduw van zijn elektrische broertje.
3,2 seconden!
In Europa althans, want iets zegt ons dat deze Panamera in sommige delen van de wereld vlotjes de toonbank over zal gaan. Toch verliest Porsche eco-bewustheid niet uit het oog, want het Duitse merk biedt de nieuwe Panamera aan met maar liefst 4 (!) plug-inaandrijvingen. Momenteel geeft Porsche enkel de cijfers van de potente Turbo E-Hybrid vrij. Die gebruikt een 4-liter V8 én elektrokracht om 680 pk en 930 Nm naar de vier wielen te sturen. Goed voor een sprint van amper 3,2 seconden en een top van 315 km/u.
Hoeft er geen elektromeuk in je Panamera? Dan is er ook nog de Panamera en Panamera 4. Beiden doen beroep op een 2.9-liter V6 (vanuit de Audi RS 4 Avant) en beschikken daardoor over 353 pk en 500 Nm koppel. De instap-Panamera heeft daarmee 5,1 seconden nodig om de honderd aan te tikken, de vierwielaangedreven versie doet het in 4,8 tellen.
Zachte evolutie
Visueel trekt Porsche alvast niet de kaart van revolutie bij deze derde generatie Panamera. De snuit krijgt extra koelsleuven, de lichten bestaan uit 32.000 Led-Matrix-pixels en de doorlopende lichtbalk achteraan werd wat strakker.
Voor de binnenkant schreef de Panamera het huiswerk over van broer Taycan. Waardoor hij uit mag pakken met een hypermoderne cockpit met genoeg schermpraal om te imponeren. Wie hoopt dat Porsche nog een Sport Turismo op de markt brengt is eraan voor de moeite: de Duitser zullen die Panamera “stationwagen” niet meer in productie nemen.