Zowat half de Verenigde Staten staat momenteel zonder twijfel op z’n achterpootjes. En daar mag je Dodge als schuldige voor aanduiden. Want het heeft een nieuwe generatie van de iconische musclecar Charger boven de doopvont gehouden. Die is niet alleen groter dan een Mercedes S-Klasse geworden, hij krijgt eveneens een elektrische aandrijflijn
Adieu V8
Inderdaad, de nieuwe generatie Charger is elektrisch. Toch als je voor de Daytona-variant gaat. Dan krijg je twee elektromotoren (4WD) en een vermogen van 550 of 670 pk. Op termijn volgt er ook nog een elektrische Charger met +1.000 elektrische pony’s onder de kap. Dankzij de accu van 100.5 kWh moet een range van zo’n 400 tot 500 km mogelijk zijn. Al weegt deze Charger daardoor wel 2.6 ton!
Vind je echter dat een Amerikaanse musclecar een benzinemotor onder de kap nodig heeft (en we kunnen je ergens geen ongelijk geven), dan volgt er nu goed nieuws: de nieuwe Charger komt er ook nog met verbrandingsmotor. Het slechte nieuws: Op een V8 moet je niet hopen. In de plaats komt een 3-liter zes-in-lijn met twee turbo’s. Goed voor 420 of 550 pk.
R-Wing
Visueel bouwt de nieuwe Charger alvast verder op het design van de oer-Charger. Simpele lijnen en vooral groteske proporties. Met 5,2 meter is deze Charger langer dan een BMW X7! Naast Coupé komt hij ook als sedan op de markt. De elektrische versie krijgt daarbij een speciale R-Wing vleugel op de motorkap die boven de koplampen huist.
Binnenin kleurt de nieuwe Charger binnen de lijntjes. Er zijn twee digitale displays, een vrij klassiek dashboard en rode stiksels voor de sportieve sfeer. Opvallend is de versnellingspook in de vorm van een pistoolgreep. Amerika… nooit veranderen.