Tegen 2030 wil het Britse luxemerk Rolls-Royce alleen nog elektrische auto’s op de markt brengen. Dat betekent dat er een einde komt aan de majestueuze 6,75 liter grote V12-blokken, én dat die deadline stilaan dichterbij komt. We zijn immers al bijna 2023. Dit is dus de Rolls-Royce Spectre, het eerste volledig elektrische model uit Goodwood dat de zijdezachte romige benzinemotor inruilt voor een elektromotor.
Vrachtwagenrijbewijs
De Spectre mag je gerust beschouwen als de spirituele opvolger van de Phantom Coupé. De 5,45 meter lange coupé kiest namelijk niet voor een revolutionair anders design, maar gaat voor hetzelfde imposante ‘radiatorrooster’, dezelfde lange ‘motorkap’, de omgekeerd openende deuren en de aflopende daklijn die we kennen van andere coupémodellen uit Goodwood. Ondanks die imposante afmetingen en het kolossale gewicht van bijna 3 ton is dit de meest aerodynamische Rolls-Royce die de Britten ooit gebouwd hebben: hij heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25.
Dat betekent niet alleen dat je naast een fortuin ook bijna een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om zo’n Rolls-Royce Spectre te mogen besturen, maar ook dat deze Rolls zijn stinkende best doet om elektrisch zo ver mogelijk te geraken. De Spectre staat op een doorontwikkeling van het ‘Architecture of Luxury’-platform dat zowat elke andere Rolls ook gebruikt, maar krijgt een elektrische aandrijflijn van 430 kW (586 pk) en 900 Nm, die hem op een volle batterijlading zo’n 520 kilometer ver moet brengen. Gezien het kolossale gewicht is dat geen slechte prestatie, en dat is de sprinttijd naar 100 km/u in 4,5 seconden evenmin.
Eind 2023 verwacht
Op exacte cijfers en verdere details is het nog even wachten: de Rolls-Royce Spectre wordt pas op het einde van 2023 op de markt gelanceerd. In de tussentijd mogen we wel al weten dat deze Britse coupé door zijn aandrijflijn de stilste Rolls ooit wordt, en dat toekomstige klanten aan luxe absoluut niet hoeven te verzaken. Zo is de Spectre de eerste Rolls die zijn verlichte sterrenhemel doortrekt naar de deurpanelen, goed voor zo’n 4.796 lichtjes extra. Voor de rest is de sky zoals steeds de limit.