Toen Fiat alweer 13 jaar geleden de derde generatie Panda lanceerde, was Citroën nog een verre rivaal. Ondertussen zitten beide merken onder dezelfde Stellantis vleugels. Bij Stellantis hebben ze een nieuw budgetplatform ontwikkeld, dat onder andere ook onder de Citroën C3 en Opel Frontera zit, en nu ook naar de gloednieuwe Fiat Grande Panda komt!
Grande petit
De Fiat Grande Panda gaat nu al de geschiedenisboeken in als een absoluut stijlicoon. Want zijn retro-futuristisch design is een streling voor het oog. Er zijn hyperomoderne led-lichten, in de carrosserie gedrukte logo’s en hoekige elementen die met weemoed doen denken aan de eerste generatie Panda 4x4.
Met een lengte van 3,99 meter is de term “Grande” in de naam misschien overdreven, want daardoor is hij nog steeds kleiner dan de meeste B-segment hatchbacks. Anderzijds, daarmee is het wel de grootste Panda ooit gebouwd! Fiat mikt met deze Grande Panda dus duidelijk op stadsmensen die ook avontuur zoeken op het platteland.
Benzine of EV
Klanten zullen dat doen met een interessant aanbod aan motoren. Onderhuids sluimert namelijk het STLA Smart-platform waardoor er plaats is voor een elektrische aandrijflijn of milde hybridemotoren. Exacte cijfers geeft Fiat nog niet, maar een blik op broeder Citroën C3 geeft stiekem alle informatie. Denk dus aan een 1.2-liter driecilinder turbobenzine met 100 pk voor mensen die nog graag gaan tanken.
Liever laden? Dan krijgt de elektrische Grande Panda hoogstwaarschijnlijk een 136 pk sterke elektromotor op de vooras die zijn energie mag halen uit een accu van 44 kWh. Gok daarmee op een range van om en bij de 300 km. Of er ook een versie met vierwielaandrijving komt? We kunnnen enkel maar dromen…