Ford heeft het al een tijdje aangekondigd: het gamma wordt grondig door elkaar geschud. Klassiekers als de Fiesta, de Focus en de Mondeo verdwijnen (of zijn al verdwenen), in plaats daarvan krijgen we producten als de elektrische Explorer en deze al even elektrische E-Tourneo Courier. Die moet binnenkort de rol van instapper in het Ford-gamma overnemen.
Puma-platform
Deze E-Tourneo Courier is gebaseerd op de E-Transit Courier, een elektrische bestelwagenversie die Ford een tijdje geleden voorstelde. Verwacht trouwens geen link met Volkswagen, zoals dat voor de Tourneo Connect wel het geval is. Deze E-Tourneo Courier staat op het B2E-platform, dat Ford onder meer voor de Puma en de huidige Fiesta gebruikt. Het uiterlijk krijgt dus een geheel eigen Ford-stijl, met een rechtopstaand radiatorrooster en hoge motorkap, crossoverelementen in de bumpers en rond de wielkasten, korte overhangen en zijdelingse schuifdeuren om de binnenruimte maximaal te benutten en toegankelijk te maken.
Flink grotere koffer
Die binnenruimte is trouwens flink groter dan die van de uitgaande Tourneo Courier. Zo bedraagt het koffervolume een voor dit segment indrukwekkende 570 liter. Daar voegt Ford nog een frunk aan toe, de opbergruimte onder de motorkap: die herbergt 44 liter aan opbergvolume. Verder kijk je uit op een relatief hooggeplaatst dashboard, met een digitale instrumentencluster van 12 duim en bijna naadloos aansluitend infotainmentscherm dat even groot is en dat onder meer draadloze Android Auto- en Apple CarPlay-bediening belooft.
Tot 370 kilometer rijbereik
Met technische gegevens van deze E-Tourneo Courier is Ford voorlopig nog schaars. Hij is voorzien van een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en wordt gekoppeld aan een batterij van om en bij 55 kWh. Dat zou een rijbereik van ongeveer 370 kilometer moeten opleveren. Laden kan aan 11 kW, en dan ben je een kleine zes uur zoet om de batterij weer volledig te vullen. Snelladen gebeurt aan 100 kW, en dan laad je in het ideale geval van 10 tot 80 procent in zo’n 35 minuten.
Ook als benzine
Dat is trouwens niet alles, want Ford gaat dit model ook aanbieden als Tourneo Courier, dus zonder ‘E’. Wel met 1.0 EcoBoost-turbobenzine, de vertrouwde driepitter die 125 pk sterk is en wordt gekoppeld aan een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Dat is de versie die later dit jaar in productie gaat, terwijl het voor de elektrische variant nog wachten is tot de tweede helft van 2024.