Beteugel je paarden, de opgefriste derde generatie Ford Kuga krijgt heus geen volstrekt elektrische aandrijflijn onder de kap. Wel vindt Ford de plug-in aandrijflijn nog steeds een waardig alternatief voor de elektrische auto. Niet geheel onlogisch, want met de Kuga heeft Ford Europa’s best verkopende plug-inhybride van 2021, 2022 en wellicht ook van 2023 in handen. Die krijgt nu een opfriskuur.
Met ledstreep!
Geheel nieuw is die bijpuntsessie niet, want in 2022 ging zijn Amerikaanse broeder Escape hem al vooraf. De Kuga facelift krijgt scherpere koplampen en een hoekigere grille waarin het Ford-logo prijkt. Versies ST Line en Active rusten de Kuga uit met specifiek bumperwerk. Wie trouwens goed ziet zal opmerken dat de Kuga voortaan een ledstrook op zijn snuit heeft die de koplampen verbindt. Zoals dat moet bij een nieuwe auto anno 2024, toch?
Binnenin introduceert Ford opgefrist infotainment. Het gaat dan over SYNC4 dat achter de schermen draait van een 12.3-duim grote instrumentencluster en een 13.2-duim groot infotainmentsysteem. De achterbank is verstelbaar in de diepte waardoor je zo maar even 1 meter aan beenruimte kan toveren voor de achterste passagiers. Moet er net wat meer gerief in de koffer mee? Dan kan je 140 extra liters toveren in de koffer van 412 liter.
Diesel op pensioen
Onder de kap van de Kuga facelift gaat de diesel op pensioen. Daardoor krijg je als klant de keuze uit een 1.5-liter driecilinder met 150 pk, een 2.5-liter viercilinder hybride met 180 pk (183 pk voor versie met AWD) en een 2.5-liter viercilinder plug-inhybride met 243 pk.
De Kuga plug-in is daardoor na zijn facelift een stuk sterker. Dat merk je ook aan de acceleratietijd naar de honderd die met maar liefst 2 seconden afneemt tot 7,3 tellen. Ook het trekvermogen van de plug-in ligt hoger, met een maximale gewicth van 2.1 ton. De opgefriste Ford Kuga valt per direct te bestellen bij je lokale Ford-dealer.