Honda is al jaren een kleine speler op onze markt geworden, maar behoudt met zijn CR-V wel een poot aan de grond in een belangrijk segment, dat van de SUV’s. De CR-V is nu officieel in Europa ook aan zijn zesde generatie toe, zowat een jaar nadat hij in Noord-Amerika werd voorgesteld, waar hij veel populairder is.
Volvo XC60
Voor deze zesde generatie hebben de Japanners hun CR-V echter ook alles meegegeven om hem op het Oude Continent potten te doen breken. De klassieke rondingen van de SUV maken bijvoorbeeld plaats voor een strakker lijnenspel, dat in profiel het klassieke CR-V-silhouet behoudt, maar achteraan zelfs wat wegheeft van de bij ons mateloos populaire Volvo XC60.
Bescheiden groeispurt
Daarnaast krijgt de CR-V een bescheiden groeispurt. Zo meet deze Honda CR-V voortaan 4,70 meter. Dat is zowat 10 centimeter meer dan vroeger, waarvan je 4 centimeter mag toeschrijven aan de toegenomen wielbasis. Dat levert meer interieur- en bagageruimte op, al houden de Japanners de exacte cijfers nog even voor zich. Wel zien we dat de CR-V hetzelfde strakke horizontale dashboard als de Civic krijgt, met een klassiek infotainmentscherm erbovenop en dito bedieningsknoppen voor de klimaatregeling.
Tot 82 kilometer
Onderhuids wil Honda deze nieuwe CR-V bij ons gaan aanbieden in twee versies. De eerste is de e:HEV, een full-hybrid met 2.0-viercilinder benzinemotor die net zoals bij zijn voorganger gekoppeld wordt aan twee elektromotoren. Daarnaast moet vooral de e:PHEV bij Europese klanten in de smaak vallen, die dezelfde elektromotoren koppelt aan een grotere batterij voor zo’n 82 kilometer aan elektrisch rijbereik. Eind dit jaar wordt deze nieuwe CR-V bij ons verwacht.