Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Hyundai Inster is Zuid-Koreaanse budget-EV (2024)

Ook Hyundai waagt zich aan de compacte (en meer betaalbare) EV. Maak kennis met de Hyundai Inster!

Zowat elk volumemerk dat zichzelf serieus neemt, verzet hemel en aarde om een elektrische auto op de markt te brengen met een prijskaartje onder de 25.000 euro. Kijk maar naar Dacia met de Spring, Renault met de 5 E-Tech en Citroën met de ë-C3. Hyundai doet nu ook zijn Zuid-Koreaanse duit in het zakje met deze Inster, zonder in te willen boeten op range of uitrusting.

Hippe vogel

De Inster neemt zijn design bouwstenen over van de internationaal verkochte Casper. Daardoor krijg je stoere looks, een guitige snoet met trendy ledverlichting en pixel-achterlichten als knipoog naar de Ioniq-familie. Op de plaatjse staat de Inster op stoere 17-duimers, in de basis neem je genoeg met 15-duims grote velgen. Met een totale lengte van 3,82 meter is deze Inster nét wat groter dan een Dacia Spring, maar een stuk kleiner dan de Citroën ë-C3.

hyundai inster 9

Toch zou hij volgens Hyundai moeten schermen met meer binnenruimte dan zijn grotere concurrenten. Of toch tenminste evenveel. Deze Instser is een reinste vierzitter, maar kan dankzij zijn verschuifbare achterbank (optioneel) een hoop meer kofferruimte creëren. Het interieur is simpel, maar krijgt standaard meteen twee digitale schermen en een fysieke knoppenwinkel voor klimaatcontrole en enkele snelkoppelingen.

Riante range

Onderhuids rolt deze Inster op het K1-platform van de Hyundai Group. Dat kan je ook kennen van de Hyundai i10 en Kia Picanto, maar werd duchtig onder handen genomen voor deze elektrische toepassingen. In de basis krijg je een elektromotor op de vooras van 97 pk die zijn stroom haalt uit een accu van 42 kWh. Daardoor pakt de Inster meteen uit met een range van 300 km.

hyundai inster 3

Toch meer range nodig? Dan is er ook nog een versie met een elektromotor van 115 pk en een accu van 49 kWh. Goed voor 335 km range en nét wat meer pit. Opladen kan standaard aan 11 kW AC en 85 kW DC, V2L tekent eveneens present. Deze Inster presenteert zich dus zonder twijfel als een toekomstbestendige compacte elektrische hatchback. De prijs zal voor een groot deel zijn succes bepalen. Daarop zullen we echter nog moeten wachten tot begin volgend jaar, wanneer deze Inster - na zijn lancering in Korea - ook naar onze zone komt.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer