Nummer vijf is dit alweer, de nieuwste generatie van de Santa Fe. Hyundai’s grootste SUV, die wereldwijd wordt verkocht en in de eerste helft van volgend jaar bij ons wordt verwacht, kiest daarbij voor een heuse metamorfose. Het lijnenspel van de nieuwkomer is veel hoekiger en strakker, waardoor de Koreaan ons vooral in profiel doet denken aan de Land Rover Defender. Om alle verwarring finaal de wereld uit te helpen, krijgt de nieuwe Santa Fe gepixelde koplampen in een H-patroon. Met de ‘H’ van ‘Hyundai’ uiteraard.
Bescheiden groeischeut
In profiel vallen vooral de uitgesproken wielkasten op, net als de zwevende daklijn en de totale lengte. De nieuwe Santa Fe werd een kleine 5 centimeter langer dan zijn voorganger (tot 4,83 meter in totaal), een groeischeut die zowat integraal mag worden toegeschreven aan de grotere wielbasis. Achteraan duiken de H-vormige lichtblokken opnieuw op, en maakt de Santa Fe het verschil met de Defender in de manier waarop de kofferklep opent.
Ruimer dan ooit
Ook binnenin domineren de horizontale en verticale lijnen op het dashboard. De link met de andere recente Hyundai-modellen wordt gevormd door de doorlopende combinatie van digitale instrumentencluster en infotainmentscherm (beide 12,3 duim groot), terwijl er ook nu weer drie zetelrijen beschikbaar zijn. Hyundai beklemtoont dat de passagiers op de tweede en derde zetelrij meer plaats bieden dan voordien. Ook de koffer groeit: met vijf zitplaatsen is die 725 liter groot.
Alleen hybride
Bij ons in Europa zal deze nieuwe Hyundai Santa Fe alleen geëlektrificeerd zijn. Geen volledig elektrische versie weliswaar, maar een plug-inhybride en een full hybrid. Officiële cijfers geven de Koreanen nog niet, maar de aandrijflijnen zijn gebaseerd op dezelfde 1.6 T-GDi-viercilinder van de uitgaande generatie. Als plug-inhybride was die 265 pk sterk, als full hybrid 230 pk. Wordt nog vervolgd dus.