Het B-segment staat de laatste jaren flink onder druk – kijk bijvoorbeeld maar naar het verdwijnen van de Ford Fiesta – maar het A-segment is bijna helemaal van de kaart geveegd. De Citroën C1, Peugeot 108, Skoda Citigo, Seat Mii, Volkswagen Up,… De reden daarvoor is niet ver te zoeken: merken moeten steeds meer investeren in elektrificatie en strengere veiligheidsnormen, waardoor de winstmarges op kleine modellen verdwijnen als sneeuw voor de zon. En uiteindelijk beslissen de boekhouders... en de aandeelhouders.
Doorgedreven facelift
Toch zijn er nog een paar overblijvers in het A-segment, zoals deze Kia Picanto. Die verscheen in 2017, kreeg in 2020 een facelift en is ook nu weer volledig vernieuwd. Geen nieuwe generatie, maar wel een doorgedreven facelift. Dat maakt dat zijn totale lengte van 3,60 meter en wielbasis van 2,40 meter ongewijzigd blijven, net als het koffervolume van 255 liter (met de rugleuning van de achterbank rechtop) tot 1.010 liter (met de rugleuning neergeklapt).
Opposites United
De looks krijgen dan weer een flinke opfrisbeurt. Kia brengt het design van zijn compacte Picanto in lijn met de Opposites United-designfilosofie van de EV6, de Niro en de Sportage, en dat zie je vooral aan de voorkant. Niet alleen het radiatorrooster, de bumpers en de lichtblokken krijgen een nieuw ontwerp, maar ook de spatborden en de motorkap zijn mee onder handen genomen. Het resultaat is op zijn zachtst gezegd weinig discreet, zeker wanneer je voor de sportieve GT Line-aankleding gaat. Er zijn uiteraard ook nieuwe velgdesigns en koetswerkkleuren.
Adventurous Green
Binnenin houdt de Picanto alles grotendeels bij het oude, maar introduceert het wel een 4,2 duim groot digitale instrumentencluster en een infotainmentscherm van 8 duim dat standaard voorzien is van navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Kleurpakketten, waaronder Adventurous Green, moeten het interieur wat opfleuren, met onder meer de bekleding van de zetels in kunstleder, de deurpanelen en de omranding van de ventilatiemonden en versnellingspook.
Alleen atmosferisch
Onder de motorkap verdwijnt de 1.0 T-GDi van 100 pk, waardoor de Picanto alleen nog verkrijgbaar is met twee atmosferische motoren. De eerste is een 1.0-driecilinder van 67 pk, de andere een 1.2-viercilinder van 84 pk. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een manuele vijfbak, maar optioneel ook verkrijgbaar met Kia’s gerobotiseerde AMT-versnellingsbak met vijf verzetten.