Ook Lamborghini ontsnapt niet aan elektrificatie. Na een carrière van elf jaar wordt het vlaggenschip Aventador dus opgevolgd door een hybride. Maar deze Revuelto is niet zomaar een supercar met stekker: zijn hybride aandrijflijn is in totaal goed voor 1.015 pk. Daarvoor koppelde Lamborghini een gloednieuwe V12 aan maar liefst drie elektromotoren. Knalprestaties verzekerd dus.
Hallucinante cijfers
Sommige dingen veranderen evenwel nooit: de V12 centraal achterin is nog steeds 6,5 liter groot en doet het zonder de hulp van een turbo. Het atmosferische blok is wel het lichtste en krachtigste dat de Italianen ooit bouwden: 17 kilogram lichter dan de V12 in de Aventador, en maar liefst 825 pk en 725 Nm sterk. En de toerentalbegrenzer? Die grijpt pas in bij... 9.500 tpm. Maar dat zijn nog niet alle hallucinante cijfers...
Dat vermogen gaat integraal naar de achterwielen, en wordt nog eens ondersteund door het vermogen van een elektromotor van 110 kW (150 pk) die boven de versnellingsbak met dubbele koppelingen en acht verzetten is ingewerkt. De versnellingsbak wordt dwars ingebouwd en zit voor het eerst achter de motor. Daardoor is er in de transmissietunnel plaats voor een lithium-ionbatterij van 3,8 kWh. Twee elektromotoren op de vooras (een voor elk wiel) zorgen nog eens voor 220 kW (300 pk). Resultaat? 1.015 pk, een sprint naar 100 km.u in 2,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 350 km/u.
Gevechtsvliegtuig
Op stilistisch vlak borduurt de Revuelto voort op de iconische wigvorm die de Countach decennia geleden introduceerde. Het geheel draait om subtiele – de geïntegreerde achterspoiler – en minder subtiele – de gapende luchtinlaten – aerodynamica en koeling, en drapeert daar de Y-vormige huisstijl over die je bij andere recente Lamborghini’s ook al tegenkwam. Typische Lamborghini-kenmerken zoals de transparante motorkap en de schaardeuren mogen uiteraard niet ontbreken.
Binnenin moet de Lamborghini Revuelto meer dan ooit het gevoel van een gevechtsvliegtuig oproepen. Daar duikt de Y-vorm overigens ook in het dashboard op, waar voortaan zowel bestuurder als passagier hun eigen display hebben. Dat van de bestuurder is 12,3 duim groot, dat van de passagier 9,1 duim. Centraal is er ook nog een 8,4 duim groot display dat geheel volgens de mode heel wat fysieke knoppen vervangt. Vier draaiknoppen op het stuur laten je het liftsysteem van de vooras bedienen, de positie van de achtervleugel, of een van de dertien(!) rijmodi.