Vergeet de Elise: sinds het onder de veilige vleugels van Geely zit (Volvo, Polestar,…) is het Britse merk Lotus getransformeerd en gewapend voor de toekomst. Er komt eindelijk het broodnodige geld in het laatje, en de elektrische SUV Eletre moet ervoor zorgen dat het geld binnen blijft stromen. Geen paniek: op termijn is er weer ruimte voor de klassieke Lotus-sportwagens zoals je die van vroeger kent. Het enige verschil: die zullen voortaan altijd elektrisch zijn.
Hyper-GT
In de tussentijd schuift Lotus een nieuw elektrisch model naar voor: de Emeya. Geen elektrische sportwagen of elektrische SUV, maar wel een berline. Of zoals Lotus het zelf zegt: een “hyper-GT”. Het platform voor deze Emeya komt van de Eletre, de uitwerking is uiteraard anders. Vertoont de neus van deze elektrische berline namelijk nog parallellen met de elektrische SUV, dan is de lichtsignatuur al anders en vallen in profiel vooral de uitgestrekte daklijn, contrasterende dakkleur en spiegelcamera’s in het oog.
Binnenin trekt deze Emeya de parallellen met de Eletre opnieuw aan, met het centrale oled-infotainmentscherm, de ranke middenconsole en het display voor chauffeur én passagier. Duurzame materialen en een surround-geluidsinstallatie van de Britse specialist KEF moeten je onderdompelen in een mix van groene gemoedsrust én luxe terwijl je in sneltempo naar 100 km/u sjeest...
Minder dan 2,8 seconden
Want Lotus belooft dat zijn Emeya een van de snelste elektrische GT’s ter wereld wordt. De aandrijflijn wordt integraal overgenomen van de krachtigste Eletre, de Eletre R, en is goed voor 905 pk en 985 Nm. Lotus mikt op een sprint naar 100 km/u in minder dan 2,8 seconden en een topsnelheid van 256 km/u. Over rijbereik reppen de Britten nog niet, over laadvermogen wel: 350 kW moet voldoende zijn om de batterij tot 80 procent bij te laden in 18 minuten...