Hoewel je bezwaarlijk kan stellen dat je voertuigen van Maxus bij bosjes ziet rijden in het straatbeeld, kan je niet ontkennen dat het zusterbedrijf van MG alle moeite doet. Naast een riant aanbod (elektrische) bestelbusjes, heeft het merk ook een elektrische SUV én elektrische pick-up in de line-up. Die laatste, de T90, krijgt binnenkort gezelschap van deze eTerron9. Jep, een tweede elektrische pick-up voor Europa!
Serieuze stap voorwaarts
Hoewel Maxus met de T90 zijn eerste pootjes dipte in het segment van de elektrische pick-up’s, buldozert deze eTerron9 door dat segment. Deze eTerron9 is op alle vlakken groter, sterker, indrukwekkender en volwassener. Te beginnen met het design. Is de T90 nog een klassieke budget-pick-up die werd omgebouwd om elektrische aandrijflijn te verpakken, dan werd deze eTerron9 vanaf de bodem ontwikkeld als full EV.
Het design oogt een stuk futuristischer en neemt stijlkenmerken over van de Ford F-150 Lightning. Kijk maar eens naar het lichtsignatuur vooraan en de gigantische frunk van 236 liter. Het interieur is dan weer minimalistisch en fraai afgewerkt, met een knappe zwevende middenconsole. Aardig natuurlijk, maar een pick-up hoort toch vooral een werkpaard te zijn? Wel, ook daar wil deze eTerron9 niet teleurstellen!
Zoals een échte
Onderhuids wil deze eTerron9 geen twijfel laten bestaan. Zo beschikt hij over een 170 pk sterke elektromotor op de vooras en een exemplaar van 272 pk op de achteras. Daardoor beschik je over een riante 442 pk en tikt deze pick-up (ongeladen) in amper 5,8 seconden de honderd aan. Al is het niet voor de sprint dat Maxus ‘m zo veel vermogen geeft. Dankzij de aandrijflijn kan deze elektrische pick-up zonder verpinken 3.5 ton slepen! De standaard aanwezige luchtvering zorgt er dan weer voor dat je makkelijk 620 kg aan materiaal in de laadbak krijgt. Is die niet lang genoeg, dan kan je de achterwand van de cabine plat leggen om voorwerpen tot 2,4 meter mee te zeulen.
Omdat range weleens een probleem kan worden, geeft Maxus deze eTerron9 een riante accu van 102 kWh mee in een verstevigde frame. Daardoor is een range van maximaal 430 km mogelijk. Opladen kan dan weer aan een eerder mondaine 115 kWh. Prijzen zijn er vooralsnog niet. Al hopen we dat we daar niet al te lang op hoeven te wachten!