In Stuttgart is het tegenwoordig mode om twee modellen door één te vervangen. Dat scheelt natuurlijk een hoop in ontwikkelingskosten, maar maakt ook dat je voortaan spreekt over de Mercedes CLE Coupé in plaats van de C-Klasse Coupé en E-Klasse Coupé. Eerder deden de Duitsers al hetzelfde door de SL en de Mercedes-AMG GT Cabrio te vervangen door de Mercedes-AMG SL made in Affalterbach.
Zoek de verschillen
Die SL krijgt nu een versie met vast dak, al is dat iets te kort door de bocht. De Duitsers dopen het resultaat immers tot Mercedes-AMG GT Coupé. Dat betekent dat deze nieuwkomer vooral de tweede generatie van de AMG GT inluidt, dat model waarvan de SL de cabrioversie opvolgt – volg je nog? Alleszins zijn de gelijkenissen met zijn voorganger meteen herkenbaar, maar ziet vooral de achtersteven er lichtjes anders uit. Dat is geen toeval.
2+2
Want binnenin is de link met de Mercedes-AMG SL overduidelijk: voor het eerst krijgt de AMG GT Coupé een achterbank met twee zitjes, al is die optioneel en naar eigen zeggen geschikt voor “passagiers tot 1,50 meter”. Daarachter is dan nog plaats voor 321 liter aan bagage. Hou je het op twee zitplaatsen binnenin, dan beschik je over een imposant volume van 675 liter. Voorin kopieert de coupé het dashboard van de SL, met centraal het rechtopstaande infotainmentscherm van 11,9 duim
Twee versies
Debuteren doet deze Mercedes-AMG GT Coupé in tegenstelling tot de SL nog niet met viercilinder, maar wel met het beruchte 4,0 liter grote V8-blok. De dubbel aangeblazen achtcilinder is er met 476 pk (GT 55 4Matic+) en 585 pk (GT 63 4Matic+). In beide gevallen stuurt een negentrapsautomaat het vermogen naar de vier wielen. De GT 55 sprint in 3,9 seconden naar 100 km/u, terwijl de GT 63 er amper 3,2 seconden voor nodig heeft. Aan gentlemen’s agreements doet deze AMG GT Coupé niet mee: de topsneleheid ligt op respectievelijk 295 km/u en 315 km/u...