Een nieuwe maand, een nieuwe por in het vriendschappelijke steekspel tussen Stuttgart en München. Eind april reed Mercedes zijn nieuwe E-Klasse voor, een maand later ging BMW met de aandacht lopen door zijn nieuwe 5 Reeks en elektrische i5 wereldkundig te maken. Maar kijk, we zijn weer een kleine maand verder en dus vindt Mercedes het welletjes: de spotlights mogen op deze nieuwe E-Klasse Break.
Geen grotere koffer
Met een lengte van 4,95 meter en wielbasis van 2,96 meter is deze nieuwe Break qua afmetingen zowat identiek aan de Berline en iets groter dan zijn voorganger. De extra centimeters komen vooral de passagiers ten goede: het koffervolume blijft namelijk min of meer identiek vergeleken met de vorige generatie. Met de rugleuning van de achterbank rechtop bedraagt het 615 liter (640 liter voordien), met neergeklapte rugleuning wordt het 1.830 liter (1.820 liter voordien). Om de kilo’s van de bagage beter te verteren, krijgt de E-Klasse Break standaard luchtvering op de achteras. De Airmatic-ophanging met luchtvering rondom is optioneel.
Superscreen en selfiecamera
Voor de rest mag je in deze Break dezelfde features verwachten als in de Berline. Dat betekent dat ook de verhuisversie invloeden van Mercedes’ elektrische IQ-gamma overneemt. Zoals het Superscreen, de naadloze integratie van het optionele passagiersdisplay in het centrale infotainmentscherm en het digitale instrumentenpaneel. En jawel, ook de optionele selfiecamera is ook in de Break van de partij.
Ook als plug-in
Onder de motorkap debuteert deze nieuwe Mercedes E-Klasse Break met milde hybride viercilinders op benzine en diesel. De E 200 is de benzineversie met 2.0-viercilinder van 204 pk, de E 220 d is een 2.0-viercilinder van 197 pk die de dieselkant voor zijn rekening neemt. Er is ook een plug-inhybride: de E 300 e combineert een 2.0-viercilinder turbobenzine van 204 pk met een elektromotor van 95 kW (129 pk) tot een systeemvermogen van 313 pk. Een batterij van 25,4 kWh levert een elektrisch rijbereik van 95 tot 113 kilometer op.