Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Mercedes EQE SUV, wie S zegt moet E zeggen (2022)

Dit is de nieuwe Mercedes EQE SUV. De vlag dekt volledig de lading: deze nieuwkomer is een elektrische SUV die onder de EQS SUV komt postvatten.

In de marge van het salon van Parijs haalt Mercedes het doek van de EQE SUV. What’s in a name? Een elektrische SUV in de EQ-familie, die in dat gamma postvat onder de EQS SUV en daar dus heel wat kenmerken van overneemt. Net als van de elektrische berline, de EQE. Deze EQE SUV krijgt dus een gelijkaardig aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk (met luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25) als zijn grotere broer. Het koetswerkontwerp lijkt ook wat te knipogen naar andere EQ-familieleden zoals de EQA en EQC. Vooraan krijg je hetzelfde ’Black Panel’ als radiatorrooster, achteraan de doorlopende ledstrook tussen de achterlichten.

Mercedes EQE SUV (2022) rijdend, vooraanzicht

Tot 590 kilometer op volle lading

Binnenin biedt deze Mercedes EQE SUV plaats aan vijf, en mikt hij op dezelfde schermpraal als de berlineversie van de EQE. Dat betekent dat je een digitaal instrumentendisplay en een digitaal touchscreen voor het infotainment krijgt, maar dat je dit optioneel van A-stijl tot A-stijl kunt laten doorlopen in het gigantische MBUX Hyperscreen. Voor de rest wil deze EQE SUV zijn passagiers in de watten leggen, met luchtfilters, sfeerverlichting, een heuse geluidsbeleving en optionele luchtvering.

Mercedes EQE SUV (2022) interieur

Voor de aandrijving doet de EQE SUV een beroep op een batterij met capaciteit van 90,6 kWh. In de EQE 350+ voedt die een elektromotor op de achterwielen. Die is 215 kW (293 pk) en 565 Nm sterk, en levert de 4,86 meter lange elektrische SUV een rijbereik op van 480 tot 590 kilometer (WLTP), afhankelijk van de aankleding. De EQE 350 4Matic haalt 215 kW (293 pk) uit twee elektromotoren, een op elke as. Het koppel bedraagt 765 Nm, het elektrische rijbereik 459 tot 558 kilometer (WLTP). De EQE 500 4Matic haalt tot slot 300 kW (409 pk) en 858 Nm uit twee elektromotoren, met een rijbereik van 460 tot 547 kilometer (WLTP). Opladen doe je met de standaard boordlader van 11 kW (22 kW optioneel) of via de snellader van 170 kW.

Mercedes EQE SUV (2022) rijdend, achteraanzicht

Meteen ook als AMG

Tegelijk lanceert Mercedes ineens de AMG-versies van deze EQE SUV. De EQE 43 4Matic is haalt 350 kW (476 pk) uit beide elektromotoren, de EQE 53 4Matic+ haalt 505 kW (687 pk) uit beide krachtbronnen. Tenminste, als je bij die laatste het AMG Dynamic Plus-pakket hebt genomen. De EQE 43 4Matic sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden en haalt een topsnelheid van 210 km/u. De EQE 53 4Matic+ doet met het AMG Dynamic Plus-pakket 3,5 seconden over dezelfde oefening. In dat geval ligt de topsnelheid meteen ook op 240 km/u in plaats van 220 km/u.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer