Japan heeft zijn Toyota Land Cruiser, het VK heeft zijn Land Rover Defender en Duitsland heeft zijn Mercedes G-Klasse. Het zijn de onbetwistbare wereldleiders der offroadkunde. Zes jaar na de introductie van de (amper) tweede generatie van de G-Klasse, voert Mercedes nu een facelift door.
Transparante motorkap
Geen vrees, de G-Wagon verliest geen haartje van zijn stoerheid. Dit blijft een container op wielen waarmee je zo het einde der tijden tegemoet kan rijden in alle luxe. Er zijn nieuwe velgen (18 tot 22 duim), opgefriste koetswerkkleuren en hertekende bumpers afhankelijk van de versie. Kijk je écht goed, dan zal je ook een hoop nieuwe sensoren en radars tegenkomen op de carrosserie.
Die zijn er enerzijds om de G-Klasse te laten voldoen aan de strengere veiligheidseisen van Europa, maar anderzijds werken ze ook de offroadkunde in de hand. Zo kan je voortaan op het infotainmentscherm een beeld toveren waarbij je “magisch” door de motorkap kan kijken. Handig als je op een extreme helling staat en geen idee hebt wat er zich achter de heuvel bevindt.
Milde hybride of… EV
Voorin is elke motor voortaan uitgerust met milde hybride-technologie - alle beetjes helpen tenslotte. Een groene rakker is deze G-Klasse échter nog steeds niet, met een minimale CO2-uitstoot van 227 g/km. Dan heb je voor de G 450 d gekozen, een 3-liter zes-in-lijn diesel met 367 pk en 750 Nm koppel. Liever benzine? Dan is het interessant om te weten dat de G 500 zijn V8 inwisselt voor een 3-liter zes-in-lijn. Die duwt een forse 449 pk en 560 Nm koppel naar de vier wielen. 3.5 ton mag hij nog steeds trekken, net zoals alle versies van de G-Klasse. Helemaal bovenaan staat de G 63, met zijn 4-liter V8 van 585 pk en 850 Nm koppel. Amper 4,3 seconden heeft die nodig om de honderd aan te tikken.
Zit je trouwens écht met het gevoel dat het niet meer sociaal aanvaardbaar is om een G-Klasse op je oprit te parkeren? Dan moet je nog even wachten tot later dit jaar. Mercedes zal dan immers de EQG lanceren, een 100% elektrische G-Klasse.