De allerrijksten leken lange tijd niet wakker te liggen van elektrificatie, maar ook zij ontsnappen er niet aan. Rolls-Royce bereidt momenteel de eerste leveringen van zijn elektrische Spectre voor, en ook Mercedes-Maybach laat stilaan elektrificatie toe. Zo is de Mercedes-Maybach S-Klasse voortaan ook beschikbaar met een plug-inhybride aandrijflijn en is de EQS SUV het eerste elektrische Mercedes EQ-model dat een Maybach-behandeling ondergaat.
Maybach-behandeling
Die herken je niet alleen aan de rechtopstaande ster op de motorkap, maar ook aan de verchroomde grille waar je het EQ-typische Black Panel zou verwachten. Ook de luchtinlaten onderaan de voorbumper krijgen een chroombehandeling, net als de ruitomlijsting en de deurgrepen. De 21- en 22-duimsvelgen zijn specifiek voorbehouden voor deze Mercedes-Maybach EQS SUV.
Duurzamer gelooid leder
Binnenin krijgt de EQS SUV standaard niet alleen het enorme Hyperscreen dat van A-stijl tot A-stijl doorloopt, maar uiteraard ook de klassieke Maybach-behandeling. Zo zijn er twee afzonderlijke zetels op de tweede zitrij, twee schermen van 11,6 duim voor de passagiers, een optionele doorlopende middenconsole, en chiquere materialen, zoals nappaleder dat op een duurzamere manier wordt gelooid. De Duitsers zeggen eveneens extra aandacht besteed te hebben aan de geluidsisolatie om het comfort van de passagiers niet nodeloos te verstoren.
Tot 600 kilometer
De Mercedes-Maybach EQS 680 SUV ziet het vermogen van de twee elektromotoren (een op de vooras, een op de achteras) toenemen tot 484 kW (659 pk) en het koppel tot 950 Nm. Standaard worden de vier wielen dus aangedreven, maar de Maybach-versie kan net als de kleinere EQE SUV de voorste elektromotor loskoppelen om het verbruik te beperken. De Duitsers hopen daardoor een rijbereik voor te kunnen leggen van zo’n 600 kilometer.