Zo’n vier jaar geleden reïncarneerde MG op Europese bodem met de ZS EV, een opvallend betaalbare elektrische gezins-crossover. Nu, vier jaar later, is het tijd voor de tweede generatie. Pittig detail: die debuteert niet met een elektrische aandrijflijn, maar wel met een hybridemotor.
Werelddesign
Over die motor later meer, laat ons eerst naar het design van de nieuwe generatie MG ZS kijken. Daarbij neemt de ZS het familiegezicht over dat we ook al kennen van de MG3. Daardoor krijgt de crossover een opvallend brede snuit, zonder écht te choqueren. Idem voor de rest van het design. Deze MG ZS is een wereldauto en dat merk je er ook wel wat aan.
Binnenin gaat MG voor een rustgevende opbouw. Er is een minimalistisch dashboard waarin twee digitale schermen verwerkt zijn. Een exemplaar van 7 duim voor de chauffeur en eentje van 12,3-duim voor het infotainment. Het oogt allemaal degelijk en aan ruimte is er zonder twijfel geen gebrek!
Krachtige hybride
Waar de ZS Hybrid+ echter het verschil wil maken met zijn concurrenten is op vlak van aandrijflijn. Want kennen we hybrides van bij Renault, Toyota en co, dan pakt de “Hybrid+” het net wat anders aan. In de basis ligt er een 1.5-liter viercilinder benzine voorin van 102 pk (128 Nm) die gezelschap krijgt van een elektromotor van 136 pk (250 Nm) en een accu van 1.83 kWh. Daardoor bedraagt het systeemvermogen 196 pk en sprint je naar de honderd in de 8,7 seconden.
Interessanter is hoe het systeem van MG juist werkt. Op lage snelheden drijft namelijk de elektromotor de wielen aan en dient de verbrandingsmotor als generator voor de accu. Eenmaal boven de 80 km/u werken beide motoren synchroon. Daardoor heb je veel power gekoppeld aan een laag verbruik en op lage snelheden het plezier van een elektrische auto. MG hoopt de ZS Hybrid+ eind dit jaar nog te commercialiseren.