Het is dit jaar 100 jaar geleden dat Morris Garage voor het eerst adverteerde met de “MG Special four-seater Sports” en het iconische achthoekige logo in gebruik nam. Het is dan ook niet verrassend dat het automerk dit jaar groots uitpakt. Toch denkt het ook aan het gewone werkvolk, met de MG3 Hybrid!
Allesmansvriend
De MG3 zet zich in de catalogus als het kleinere broertje van de MG4 (deuheuh), maar wil zich niet profileren als hypermoderne EV. Dit is een allemans-hatchback. De snuit mag dan nog dreigend ogen met de grote mond en scherpe koplampen, vanaf de flank valt de MG3 eerder braaf op het netvlies. 16-duims velgen zorgen voor een eerder bescheiden toefje sportiviteit op de 4,11 meter lange hatchback.
Het interieur oogt verzorgd zonder te willen choqueren. Er is een digitale instrumentencluster en een infotainmentscherm van 10.25-duim. Het stuur en sommige andere onderdelen leent deze MG3 van zijn grote broer MG4. De koffer is met 293 liter nét wat groter dan die van de Toyota Yaris Hybrid of Renault Clio E-Tech. MG lijkt dus goed zijn huiswerk te hebben gemaakt.
194 pk?!
Dat blijkt ook onder de kap. Want hybrides (zonder stekker) worden vaak afgeschreven als tergend trage karretjes. Wel, kijk maar eens naar de cijfers op de doos van deze MG3 Hybrid: 194 pk en 425 Nm koppel. Dat is, in hybrideland, riant! Daarvoor installeert MG een gloednieuwe 1.5-liter viercilinder van 102 pk die mag sparren met een elektromotor van 108 pk.
Dankzij de accu van 1.83 kWh kan deze MG3 volgens het merk grotendeels gebruikmaken van zijn elektrische aandrijflijn, waardoor de benzinemotor eerder gaat ondersteunen. Die benzinemotor stuurt zijn vermogen daarbij naar de voorwielen via een automaat met drie versnellingen. Jep, dat las je goed. Een officiële prijs is er nog niet voor de MG3 Hybrid, maar MG Europa mikt op een range die tussen de 23.000 tot 27.000 euro komt te staan. Daarna volgt ook nog een MG3 zonder hybridekracht die vlot onder de 20.000 euro zal gaan.