De Mini 3-deurs hatchback? Die heet voortaan Cooper. De Mini Countryman? Die is tegenwoordig gegroeid tot op het niveau van een Volkswagen Tiguan van enkele jaren geleden. Kortom, er was ruimte ontstaan voor een nieuw modelletje. Dat model werd de Aceman, een steeds met een elektromotor uitgeruste compacte crossover.
Eigen identiteit
Mini wil het niet met zo veel woorden zeggen, maar dit is hoogstwaarschijnlijk de spirituele opvolger van de Clubman. Daarbij worden de stationwagentrekjes ingeruild voor crossover-allures. De Aceman lijkt dan ook op een soort van Cooper XL met een setje extra deuren. Het koetswerk is ontdaan van extreme franjes, chroom werd verbannen en het dakje helt richting de achterkant lichtjes naar beneden.
Visueel krijgt de Aceman zijn eigen identiteit, binnenin neemt hij de bouwblokken van de Cooper en Countryman over. Daarbij staan stoffen elementen en een ronde OLED display van 9,5 duim centraal. Leder zal je niet meer vinden in een moderne Mini. Met een koffer van 300 liter tot 1.005 liter (met neergeklapte achterbank) is de Aceman nét dat tikkeltje praktischer dan de Cooper.
EV of EV?
De Mini Aceman viert trouwens een primeur bij het Britse merk. Dit is namelijk de eerste 100% elektrische auto van Mini. Waarmee ze vooral doelen op het feit dat - in tegenstelling tot Cooper en Countryman - deze Aceman niet beschikbaar zal komen met verbrandingsmotoren. Elektromotoren zwaaien dus de plak! Ook hier weer gaat het over een bekend recept.
Zo schuift Mini de Aceman E en Aceman SE naar voren. Die eerste teert op een accu van 42.5 kWh en koppelt dat aan een elektromotor op de vooras van 184 pk (290 Nm). Daardoor is een range tot 310 km mogelijk en kan je DC-laden aan 75 kW. Vind je dat eerder bescheiden cijfers? Dan ga je beter voor de Aceman SE. Die voert het vermogen op tot 218 pk (330 Nm), laat de accu groeien naar 54,2 kWh en pakt daardoor uit met een range van maximaal 406 km. Ook DC-laden gaat sneller met een max van 95 kW DC.