Dat het volstrekte stiekemerds zijn bij de BMW Group. Want die “nieuwe BMW 1 Reeks” van vorige week is in de basis eigenlijk een heftige facelift. Dat trucje deed het eerder ook met de Mini Cooper 3-Deurs benzine… en doet het nu nog eens over met de Cooper 5-Deurs benzine.
Nieuw oudje
De “nieuwe” Mini Cooper 5-deurs is dus minder nieuw dan je denkt. Want zijn onderhuidse fundamenten (en deurpanelen) neemt hij over van het uitgaande model. Wat er dan wel nieuw is? Een op de Mini Electric geïnspireerd ontwerp waarbij tierlantijntjes verbannen worden en er wordt gekozen voor MINI-malisme. Chroom gaat op de schop, uitlaten worden weggemoffeld en het dakje krijgt desgewenst een gradiënt in plaats van een contrastkleur.
Dezelfde denkpiste past Mini ook binnenin toe. Wie eens goed kijkt naar de deurpanelen herkent het uitgaande model, het dashboard is tot de laatste vijs nieuw. Pronkstuk is natuurlijk die ronde OLED-display centraal met meer toeters en bellen dan een kermiswinkel. Leder maakt plaats voor stof, achterin zou er voortaan plaats zijn voor drie personen. Al verklapt Mini niet of het nu over volwassenen gaat, dan wel kinderen. De koffer van 275 liter (max 925l) is praktisch, maar niet buitensporig.
C of S?
Per direct lanceert Mini de nieuwe Cooper 5-deurs benzine als Cooper C en Cooper S. Die eerste gebruikt een 1.5-liter driecilinder benzine van 156 pk en 230 Nm en weet via zijn standaard automaat in 8 seconden de honderd aan te tikken. Het normverbruik bedraagt 6 l/100 km terwijl de CO2-uitstoot op minimaal 136 g/km valt.
Liever wat meer pit onder de rechtervoet? Dan biedt Mini je ook nog de Cooper S 5-deurs aan. Die krijgt een 204 pk en 300 Nm sterke 2-liter viercilinder turbobenzine onder de kap. Goed voor een sprint naar de honderd van 6,8 seconden en een top van 242 km/u. Net zoals de Cooper C krijgt die standaard een automaat. Het normverbruik ligt amper hoger met 6,3 l/100 km (CO2-uitstoot 141 g/km). Op termijn krijgen we zonder twijfel ook nog een JCW-uitvoering én een elektrisch derivaat.