De Chinezen van Nio zijn nog niet zo lang actief, maar ze zijn in sneltempo wel naam aan het maken. Met hun battery swap-stations bijvoorbeeld, waar je een lege batterij voor een volle kunt omruilen. Maar ook met hun producten, die intussen in Noorwegen, Nederland en Duitsland worden verkocht, maar nog niet bij ons. Deze Nio ET5 Touring is de meest recente aanvulling.
Elektrische premiumbreak
Die ET5 Touring is een elektrische break, en mag zich gerust het eerste elektrische premiummodel noemen dat zich duidelijk als break profileert. De MG 5, Opel Astra Electric en Peugeot e-308 SW doen dienst bij de massaconstructeurs, terwijl de Porsche Taycan Sport Turismo tegelijk ook heel wat shooting brake in zijn design mengt. Deze 4,79 meter lange Chinees heeft achteraan trouwens wat weg van de Duitser, met zijn doorlopende lichtstrook, terwijl het grote glazen panoramadak en de 2,89 meter lange wielbasis andere blikvangers zijn.
Beperkt volume
Het design en de ruimte voor de passagiers primeren bij deze Nio ET5 Touring, getuige daarvan de relatief lange wielbasis en het al bij al beperkte totale koffervolume van 1.300 liter. Binnenin leveren sensoren en een lidarcamera een uitgebreide standaard veiligheidsuitrusting, die met over-the-air-updates nog verder kan worden uitgebreid.
Tot 600 kilometer
De Nio ET5 Touring combineert twee elektromotoren, een op elke as, en koppelt die aan een batterij van 75 kWh of een van 100 kWh. Sowieso krijg je 480 pk en 700 Nm, en afhankelijk van de batterijkeuze een rijbereik van zo’n 430 kilometer of een kleine 600 kilometer. De ET5 Touring moet in 4,0 seconden naar 100 km/u sprinten en het nodige rijplezier opleveren dankzij een uitgekiende ophanging, een 50/50-gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt.