Het is wat stil bij Nissan op elektrovlak. Zo zit de Leaf in de winter van zijn carrière en is het sinds de Ariya begin 2022 geleden dat er nog elektronieuws viel te rapen bij het Japanse merk. Nissan doorbreekt nu de stilte met de Ariya Nismo.
Heftige styling…
Wie Nismo zegt, die zegt natuurlijk “absurde styling”. Dat was al zo met de Juke, 370Z en GT-R in Nismo-uitvoering en dat verandert niet bij deze Ariya. De Ariya Nismo krijgt breder bumperwerk, rode accenten en een extra spoiler op de kofferklep. 20-duims velgen en optionele striping op de motorkap maken het feestje af.
Ook binnenin haalt Nissan de emmer met rode verf boven. Er zijn rode accenten op het dashboard en de middenconsole en ook het stuur krijgt centraal een rood lapje. Specifieke Nismo-sportstoelen moeten meer steun bieden tijdens het betere bochtenwerk en een “Sound Enhancer” met het geluid van een Formule E-auto moet voor dat streepje extra emotie zorgen.
… heftig vermogen!
Gelukkig houdt Nissan het niet enkel bij uiterlijke opsmuk. Want de Ariya Nismo komt in twee vermogensversies. Zo is er de NISMO B6 e-4ORCE en de NISMO B9 e-4ORCE. Namen die je nooit gaat onthouden natuurlijk. Het vermogen des te meer. De eerste pakt uit met 362 pk en 560 Nm koppel dankzij twee elektromotoren (één op elke as) en een accu van 66 kWh. De “B9” voert dat vermogen verder op tot 430 pk en 600 Nm koppel en ziet zijn batterij groeien tot 91 kWh.
Die toef extra vermogen wordt ondersteund door een aangepast onderstel. Geen overbodige luxe want met 2.080 kg (B6) tot 2.220 kg (B9) valt deze Ariya Nismo bezwaarlijk een pluimpje te noemen. ZIjn debuut kreeg deze rappe Japanner tijdens het Tokyo Auto Salon 2024, wanneer hij zijn Europees debuut krijgt is nog niet helemaal duidelijk.