Met vijf modellen (waarvan één hoogbejaarde Leaf) is Nissans line-up in Europa opvallend klein. De Qashqai is in die lijst de absolute koning in de verkooplijsten voor het Japanse merk. Waardoor de derde generatie die in 2021 het levenslicht zag, nu grondig onder het mes gaat. De term “facelift” is daarbij zeker niet overdreven.
Ariya achterna?
Het lijkt er op dat Qashqai wat jaloers was op elektrische broer Ariya met de zwarte insert vooraan op de bumper. Na de facelift krijgt de Qashqai namelijk zijn eigen zwarte schild, opgebouwd met de kommavormige patronen van oude Japanse harnasschubben. Het resultaat is een meer imposante look voor de Qashqai aan de voorkant. Loop je eenmaal richting flank en bips, dan zie je buiten nieuwe kleurtjes, velgen en lichtsignatuur geen al te grote verschillen.
Hetzelfde kunnen we zeggen over het interieur. Hier blijft de Qashqai ver weg van de Ariya en zijn eigen koers varen. Het gaat dan over een hoog gepositioneerd infotainmentsysteem dat voortaan een Google Assistent herbergt. Daardoor kan je “Hey Google” richting je Qashqai scanderen en een hoop functies activeren. Het nieuwe uitrustingsniveau N-Design voert een hoop sportiviteit en Alcantara toe.
E-Power
Onder de kap neemt Nissan geen risico’s, want het succesmodel teert verder op de al gekende motoren. Het gaat dan over een 1.3-liter milde hybride benzine met 140 pk of de e-Power. Die laatste combineert een 1.5-liter viercilinder met een elektromotor waarbij de benzinemotor gebruikt wordt als generator om de accu van 1.8 kWh van stroom te voorzien. Omdat de 190 pk en 330 Nm sterke elektromotor steevast de wielen aandrijft, krijg je het rijgedrag van een EV, zonder de range anxiety!
Met al meer dan 100.000 verkochte E-Powers is het duidelijk dat Nissan ook de komende jaren nog mikt op deze aandrijflijn voor de Qashqai. Wil je liever elektrisch? Dan zal je richting Ariya moeten kijken.