Alles komt terug, zo ook de Frontera. Want na een hiaat van twintig jaar neemt Opel het typeplaatje terug in productie. Destijds was de Frontera nog een verbouwde Isuzu Rodeo, nu leent de nieuwe Frontera zijn genen van de Citroën C3 Aircross.
Internationaal paspoort
Wie dacht dat Opel met de Frontera terug een ruige offroader in de catalogus zou zetten, moet we teleurstellen. De Frontera anno 2024 is een compacte crossover geworden. Eentje die nota bene zijn mosterd gaat halen bij de Citroën C3 Aircross uit India. Door het aanpassen van het gros van de koetswerkpanelen herken je er echter nog maar weinig Citroën in. Vooraan krijgt de Frontera de typische Vizor-grille van Opel en achteraan pakt hij uit met een opvallend lichtsignatuur bestaande uit twee aparte clusters per zijde.
Binnenin zet Opel in op connectiviteit en comfort. Met Intelli-Seats en twee digitale schermen van 10-duim die in één lange strook verpakt zitten. Geen nood, er zijn ook nog een setje praktische knopjes! Hoewel Opel niet in detail gaat, geeft het wel mee dat de Frontera ook opvallend ruim moet zijn. Dat blijkt alvast uit de cijfers van de koffer. Die is minimaal 460 liter groot en groeit tot maar liefst 1.600 liter met vlakke achterbank.
Tschüss, Crossland
De komst van deze Frontera is niet toevallig, hij neemt namelijk de fakkel over van de pensioengerechtigde Crossland. Daarbij mikt Opel niet op één paard, want de Frontera komt niet enkel met een volstrekt elektrische aandrijflijn naar Europa, maar ook als benzinevariant met milde hybridekracht.
In het geval van de milde hybride gaat het hoogstwaarschijnlijk over de 1.2-liter driecilinder met 136 pk en 205 Nm. Voor de elektrische variant mikken we op dezelfde aandrijflijn als de Mokka Electric. het gaat dan over een accu van 54 kWh en een elektromotor op de vooras van 156 pk. Exacte details zijn er nog niet. Die volgen later dit jaar.